lördag 5 februari 2022

Köpt och sålt och lite mer om frejvid


Under Coronakraschen för snart två år sedan satte jag undan en del kapital på sparkonto med ambitionen att kunna skjuta in det igen när börsen hade gått ner ännu mer. Det visade sig aldrig hända utan jag tog efter ett tag ut ungefär hälften ändå men en del har legat kvar på sparkonto hela tiden med väntan på att vi i alla fall ska få en korrektion om -10%.

Nu har det som bekant hänt, i alla fall på Stockholmsbörsen, så nu har jag äntligen kunnat göra mitt första uttag och "köpa dippen". 

Rent ekonomiskt hade pengarna förstås gjort bättre nytta på börsen istället för på sparkonto i nästan två år men psykologiskt känns det väldigt bra att kunna köpa lite mer nu. Och investerande handlar ju för de flesta(?) trots allt mest om psykologi. Det är ingen jättesumma jag har satt av utan tillräckligt för att kunna dubbla månadssparandet i 3-4 månader ungefär.

På tal om psykologi brukar jag samtidigt som jag köper i nedgång av någon anledning även sälja av och omplacera en hel del. Det blir väl som ett test på om man var långsiktig på riktigt eller bara klarade av att vara långsiktig under uppgång i vissa innehav antar jag... 

Sålt

Lucy Global Fund
AuAg ESGO ETF
Investment AB Spiltan
Svolder

Lucy Global Fund köpte jag så sent som i december förra året. En ganska nischad fond som nog kan få det ganska svårt i år i och med den rotation mot värdebolag vi har sett senaste tiden.

Guldgruve-ETF:en AuAg ESGO tänkte jag mig skulle fungera som en hävstång på guld, dvs gå bättre än guld när priset stiger och sämre när priset sjunker. Det kanske är för kort tidsperiod än så länge för att få den effekten men jag tycker mest det gått sämre än guld hela tiden 😉. 

Slutligen sålde jag också av det två småposterna jag hade i Investment AB Spiltan och Svolder. De låg mest som bevakningsposter i väntan på att de skulle handlas med rabatt, vilket aldrig verkar inträffa. Det hade förstås varit bättre att sälja Spiltan lite tidigare men det såldes nu ändå med +20% vinst. Svolder köptes in under Coronakraschen och jag sålde nu den sista posten med +250% vinst.

Köpt

SEB (ny)
Swedbank (ny)
Danske Bank (ny)
PLUS Allabolag Sverige Index (ökat)
SPP Aktiefond Global (ökat)
Xetra-Gold (4GLD) (ökat)
ETHEREUM XBT (ökat)
BITCOIN XBT (ökat)

Likt många andra tror jag det kan bli ett bra bankår i år, inte minst med tanke på kommande räntehöjningar. Ser dessutom billigt ut, P/E runt 8-10 enligt Avanza och 5-6% direktavkastning. Jag plockade in de två svenska storbanker jag saknade i utdelningsfonden och även Danske Bank. Utdelningsfonden bör nu därmed innehålla 159 innehav.

PLUS Allabolag Sverige Index känns självklart att öka i nu när svenska börsen har gått ner över -10% i år. Har även ökat i SPP Aktiefond Global.

Pengarna från AuAg ESGO ETF placerades i Xetra-Gold (4GLD) istället.

Slutligen har ju Bitcoin kraschat cirka -50% från toppen och Ethereum nästan lika mycket så här har jag också fyllt på lite.

Frejvid

Förra veckan skrev jag om Frejvid som jag väl såg vissa fördelar med men ändå inte var särskilt imponerad av. Nu hittade jag en forumtråd där det framkommer massa information som jag i alla fall inte lyckades utläsa från hemsidan. 

Bland annat att man inte köper enskilda ETF:er vilket jag nog trodde utan man gör insättningar till hela sin portfölj precis som i en fondrobot. 

Det vill säga, har man 10 ETF:er och sätter in 500 kronor sprids det ut över alla 10. Tyvärr sker ingen automatisk ombalansering men det är något som kan komma längre fram. I dagsläget kan man göra det själv relativt smidigt manuellt genom att ställa in vilka procentsatser de olika ETF:erna ska ha, man slipper därmed att köpa och sälja manuellt.

Lite märkligt att man ska behöva läsa en forumtråd för att hitta den informationen men för mig ser det här nu i alla fall betydligt mer intressant ut.


1 kommentar: