lördag 12 februari 2022

Fonder vs aktier

 


Petrusko skrev under veckan om hur det är lättare att vara långsiktig och inte drabbas av panik när en (index)fond går ner jämfört med en aktie, något jag verkligen kan känna igen mig i.

Investering i enskilda innehav är en spekulation i att just det bolaget ska utvecklas bättre än index. En investering i en global indexfond är en "spekulation" i att världsekonomin ska fortsätta utvecklas positivt...

Några kommenterade att de tyckte precis tvärtom, för enskilda bolag kan man ju ha koll på men inte alla bolag i ett index. Om det beror på hybris, genialitet, eller kanske både och ska jag låta vara osagt men det är i alla fall inte en strategi som passar mig.

När jag började investera hade jag en mer koncentrerad portfölj med 15-20 innehav men har på senare år svängt om mer och mer mot (index)fonder.

De enda lite större positioner jag har just nu i enskilda aktier är faktiskt:

Berkshire Hathaway
Investor
Lundbergföretagen

Och samtliga är investmentbolag vilket lite slarvigt kanske kan ses som en koncentrerad fond så det räknas nästan inte.

Sen har jag förstås 150+ enskilda innehav i portföljen "utdelningsfonden" också men det är så små innehav så det blir i praktiken som att köpa en fond eller ETF inriktad på värdebolag och/eller utdelning. Enskilda innehav kan ligga back -50% men eftersom de är så små har jag hittills inte sålt något så det verkar vara en strategi som fungerar för mig för att kunna vara långsiktig.

Jag försöker också hålla mig borta från nischade fonder så gott det går, de enda innehav som inte är breda indexfonder idag är:

Carnegie Listed Infrastructure A
PLUS Fastigheter Sverige Index
AuAg Precious Green

De två första ligger i Multi Asset-portföljen och är tänkta att representera ett eget tillgångsslag (fastigheter/infrastruktur). Infrastrukturfonden borde kanske egentligen bytas ut mot en fond eller ETF som ger en mer direkt exponering mot fastigheter/REIT utanför Sverige. Den är ganska dyr dessutom.

På tal om fastighetsfonder har Avanza precis lanserat en ny sådan - "Avanza Fastighet by Norhammar". Ännu en aktivt förvaltad fond bland Avanzas egna fonder alltså. Avanza skriver att den har "en låg avgift" vilket jag tycker är smått provocerade när den kostar 1,10% och PLUS indexfond ligger på 0,22%. Men visst, billigare än övriga aktivt förvaltade fastighetsfonder är den ju förstås. "Inte lika dyr som jämförbara fonder" låter väl inte lika bra.

AuAg Precious Green är väl däremot så nischat det kan bli - 40% guld och 60% "green tech". Som stort fan av förvaltaren Eric Strand så gör jag ett undantag här och planerar att behålla fonden.

Andra förvaltare jag gillar är Anna Svahn & co som förvaltar Antiloop Hedge så här skulle jag också kunna tänka mig att göra ett undantag. Tidigare var den stängd för privatpersoner men jag blev glatt överraskad när jag nu upptäckte att det faktiskt går att investera som privatperson. 

Tills jag såg att minsta belopp var 10 miljoner kronor... men vem vet, den kanske kommer till Avanza och andra plattformar i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar