torsdag 12 december 2019

SAVR sänker valutaväxlingsavgiften



Den enda nackdel jag hittills har hittat med SAVR har precis blivit lite mindre. Tidigare tog SAVR ut en valutaväxlingsavgift om 1% vid köp i fonder med utländsk valuta. Efter kritik från kunder har de nu sänkt den till 0,5%.

Jag tolkar det som att avgiften är 0,5% både vid köp och sälj vilket i så fall fortfarande är dyrare än t ex Avanza som tar 0,25% vid köp och sälj men ett stort steg i rätt riktning helt klart.

Köper man fonderna och håller de en längre tid blir avgiften förstås försumbar.

Om man t ex köper fonden UB Infra (som handlas i euro) för 10 000 SEK blir köpavgiften 25 kronor på Avanza och 50 kronor på SAVR. Det krävs ingen större uppgång för att det ska löna sig att välja den lägre fondavgiften (0,9% på SAVR och 1,51% på Avanza).

Jag har nyligen lagt in min sista fondorders på SAVR för den här gången. När de har gått igenom har jag cirka 10% av sparandet på SAVR, fördelat enligt:

10% IKC Avkastningsfond
10% Spiltan Högräntefond
10% Atlant Opportunity
10% Aktie-Ansvar Saxxum Aktiv
10% Swedbank Robur Fastighet
20% PriorNilsson Realinvest A
30% SPP Aktiefond Stabil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar