lördag 14 december 2019

Nygamla aktieportföljen



Efter att ha stuvat om ordentligt i portföljerna framförallt pga SAVR ser numera den största portföljen ut så här:

Nordiska aktier
Castellum (6%)
Gjensidige Forsikring (6%)
Industrivärden C (6%)
Investor A (6%)
Novo Nordisk B (4 %)
Latour B (5%)
Fortum (3%)
Axfood (3%)

Amerikanska aktier
AT&T Inc (4%)
Walt Disney Co (3%)
Coca-Cola Co (2%)
PepsiCo Inc (2,5%)
Consolidated Edison Inc (2,5%)
Procter & Gamble Co (2,5%)

Preferensaktier
Akelius D (4%)
Klövern Pref 4%)
Volati Pref (2,5%)
Sdiptech Pref (2,5%)

Aktiefonder (ETF)
XACT Högutdelande (17%) (utdelande)

Ädelmetaller
Pacific Precious (3%)
AuAg Silver Bullet (1,5%)

Kryptovalutor
BITCOIN XBT (1%)

Likvida medel (12%)

Eftersom portföljvärdet har minskat så har vikterna justerats en del också, eftersom portföljen nu utgör mindre än 50% av totalt sparande kan man alltså dela vikten med 2 för att få den ungefärliga andelen av totalt sparande.

Jag hade tidigare en hel del branschfonder, hedgefonder och räntefonder i portföljen men de är nu flyttade till andra portföljer.

Jag känner mig nöjd med innehaven för tillfället, merparten av dem är av typen man köpa och glömma bort i ett antal år vilket också är meningen. Även fördelningen är ok så likvida medel kommer framförallt gå in i övriga portföljer så som Lysa.

Några aktier till som jag önskade att jag hade i portföljen finns det förstås:

Lundbergsföretagen
AstraZeneca
Visa
Mastercard
LVMH

Särskilt Lundbergsföretagen har jag sneglat på mer eller mindre sen jag började med aktier 2012 men det har alltid sett för dyrt ut... årets uppgång med 50% gör det ju inte lättare att köpa nu heller. Samma sak med AstraZeneca som jag faktiskt har ägt men sålde på runt 450 kronor när jag tyckte värderingen hade dragit iväg för mycket. Idag är kursen det dubbla och värderingen är ännu högre än då, P/E 61 enligt Avanza.

Visa och Mastercard har jag inte gjort någon närmare analys av annat än att det sannolikt lönar sig att investera i de företag som i princip har monopol på kortbetalningar. De ser dyra ut förstås, även om Visa "bara" har P/E 25.

Lyxkonglomeratet LVMH har haft en fantastisk utveckling de senaste åren och kommer sannolikt ha det kommande år pga megatrenden med en växande medelklass. Billigt är det förstås inte.

Blir troligen inga nya innehav just nu, kanske efter nästa börskrasch 😃.
  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar