lördag 23 november 2019

Testar SAVR



Som jag skrivit tidigare tycker jag SAVR ser mycket intressant ut för att handla aktivt förvaltade fonder. Nu har jag läst på lite mer och det är inte ett helt nystartat företag som jag först trodde utan de startade 2016 och lanserade en fondrobot 2017. Den verkade inget vidare då den dels var dyr och dels bara innehöll en(!) fond.

Men det var då och nu har man bytt inriktning och erbjuder fonder med ganska kraftig rabatt jämfört med andra aktörer. Är inte väl inte helt otroligt att det dyker upp robotliknande tjänster i framtiden heller.

Enligt Allabolag gick företaget med förlust 2017 och 2018 men det är inte något konstigt när affärsidén är låga avgifter. Även nordens största fondrobot Lysa går med förlust trots 3 miljarder i förvaltat kapital och väntas visa vinst om cirka 2 år. Det tar tid att komma upp i tillräcklig mängd förvaltat kapital helt enkelt.

Det ISK man sparar på hos SAVR är som brukligt skilt från Savrs tillgångar och ligger i det här fallet hos Fondab. Likvida medel omfattas av insättningsgarantin och investerade medel av investerarskyddet.

SAVR har samlat de positiva artiklar som hittills publicerats och den som jag tycker sticker ut är den från Morningstars Jonas Lindmark. Ett mycket tungt namn i min bok som har skrivit om finansmarknaden och fonder i snart 30 år. Jonas har nu själv öppnat ett konto och satt in 40 000 kronor.

Jag har också öppnat ett konto och provköpt några fonder med minimala medel. Det gick som vanligt numera smidigt med (mobilt) BankID. Själva handlandet skiljer sig lite från t ex Avanza och Nordnet då man inte behöver göra insättningar utan pengarna dras direkt från ditt bankkonto via autogiro. Man uppger sitt bankkontonummer vid registreringen och efter några dagar är det sammankopplat med SAVR. Smidigt.

Vad som inte är lika smidigt är att man måste godkänna varje fondköp med BankID, dvs sju gånger om man köper sju fonder, men det kanske förbättras i framtiden.

Fonderna jag börjar flytta över från Avanza är följande:

IKC Avkastningsfond
Spiltan Högräntefond
Atlant Opportunity
Aktie-Ansvar Saxxum Aktiv
Swedbank Robur Fastighet

Passar också på att plocka in två ytterligare fonder för att skapa en portfölj som blir ganska lik Fundlers portfölj "Real Vision", fast lite mer aggressiv.

Ungefärlig fördelning:

10% IKC Avkastningsfond
10% Spiltan Högräntefond
10% Atlant Opportunity
10% Aktie-Ansvar Saxxum Aktiv
10% Swedbank Robur Fastighet
20% PriorNilsson Realinvest A
30% SPP Aktiefond Stabil

SPP Aktiefond Stabil är en defensiv global aktiefond som får utgöra basen i portföljen. I övrigt är fokus på reala tillgångar, hedgefonder och obligationer.

Säljer jag av fonderna ovan jag har på Avanza och sätter allt i den nya SAVR-portföljen utgör den ungefär 10% av mitt totala sparande.






2 kommentarer:

  1. Måste man sälja av på Avanza och köpa nytt på SAVR, eller kan man flytta befintliga fonder från ISK till ISK?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Man behöver sälja och sen köpa igen på SAVR.

    SvaraRadera