onsdag 20 november 2019

Köpt och sålt


I det förra köpt-och-sålt-inlägget skrev jag att jag började bli nöjd med fördelningen i huvudportföljen och att det kanske skulle räcka med att ombalansera den två gånger per år från och med nu.

Så enkel är förstås inte verkligheten utan på 1,5 vecka har följande hänt:

SBB lägger bud på Hemfosa
SBB har lagt ett generöst bud på Hemfosa. Jag hade 3% av portföljen i Hemfosa pref vilket skulle innebära att man får cirka hälften av värdet i cash och andra hälften i form av aktier i SBB D. Jag är inte intresserad av D-aktier i SBB så jag har redan sålt av mitt innehav i Hemfosa pref. Möjligen kunde jag tjänat någon procent genom att invänta inlösen i slutet av december men det är svårt att säga, det beror på hur kursen för SBB D utvecklas.

Jag har gärna runt 10% preffar i huvudportföljen och nu sjönk det alltså till 7%.

Jag har också växlat Akelius pref till Akelius D, runt 2,5% av poortföljen.

Kvar i portföljen bland preffar/D-aktier finns alltså Klövern pref, Sdiptech pref och Akelius D. Vid en snabb titt på övriga preffar har jag svårt att hitta något köpvärt.just nu. Öka något i Akelius D kan vara ett alternativ.

SAVR har lanserats
Från ingenstans (så upplevde jag det iaf) lanserades plötsligt SAVR med betydligt lägre avgifter på aktivt förvaltade fonder. Jag har ett antal sådana i huvudportföljen så jag funderar på att flytta över följande:

IKC Avkastningsfond
Spiltan Högräntefond
Atlant Opportunity
Aktie-Ansvar Saxxum Aktiv
Swedbank Robur Fastighet

Än så länge har jag öppnat ett konto på SAVR och börjat skissa på ännu en portfölj med ovanstående fonder + några till 😀.

Flyttar jag över fonderna från Avanza försvinner mycket av den "hedge" som fanns i huvudportföljen. Det får förstås samma effekt om de ligger på ett annat konto men av psykologiska skäl vill jag ogärna ha 100% aktier i huvudportföljen. Lite mer preffar än 10% är väl det jag egentligen vill ha i så fall men där har jag ju svårt att hitta något just nu...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar