måndag 18 november 2019

Rabatt på fonder med SAVR



För snart en vecka sedan lanserade den nya aktören Savr sin fondplattform där man kan handla cirka 1300 fonder till betydligt lägre avgifter än hos Avanza och Nordnet. Jag hade inte koll på bolaget sedan tidigare och vid första anblick undrar man förstås hur det är möjligt, vad är haken?

Jag hittar faktiskt bara en och det är att valutaväxlingsavgiften är 1% att jämföras med 0,25% hos Avanza och Nordnet. Man bör alltså tänka sig för både en och två gånger man börjar handla fonder i utländsk valuta hos Savr med andra ord. Det kan bli billigare men man behöver räkna på det.

För fonder som handlas i SEK ser det desto mer intressant ut, den enda avgift som tillkommer är då Savrs "plattformsavgift" om 0,09% men som jag förstår det så ingår den avgiften i de fondavgifter som Savr redovisar på sidan.

Det ska också sägas att indexfonder som kostar 0,2-0,3% hos Avanza av naturliga skäl inte blir särskilt mycket billigare hos Savr, några punkter i bästa fall.

Det är för dyra aktivt förvaltade fonder som det blir riktigt intressant.

Jag har tittat igenom mina egna aktivt förvaltade fonder och jämfört Avanzas och Savrs avgifter:




Jag slängde också in några till som jag har haft på min radar ett tag. Att flytta mina fonder till Savr skulle innebära en lägre avgift och därmed en högre avkastning om cirka 0,4% per år. Det kan låta lite, det blir ju bara 400 kronor per 100 000 men då har man förstås inte tagit hänsyn till ränta-på-ränta-effekten.

Några exempel, först med 100 000 kronor investerat och inga insättningar alls, 6,6% avkastning vs 7%:

20 år: 268 283 -> 289 349
30 år: 439 420 -> 492 178
40 år: 719 723 -> 837 188

Efter 20 år ger det cirka 20 000 i extra avkastning, inte fy skam men de riktigt stora effekterna fås förstås efter 30 - 40 år.

Börjar man med 100 000 och månadssparar dessutom 2000 kronor händer följande:

20 år: 1 087 435 -> 1 145 601
30 år: 2 091 637 -> 2 265 664
40 år: 3 736 413 -> 4 170 873

Inte helt oväntat blir låga avgifter viktigare ju längre och mer man sparar.

En annan reflektion är att Avanza och Nordnet borde börja bli lite nervösa nu. Inte för att det verkar gå någon nöd på Avanza (närmar sig 1 miljon kunder) men när de startade för 20 år sedan var det de som var uppstickarna och utmanade de traditionella bankerna. Idag är det företag som Lysa och Savr som utmanar Avanza.

Jag blir förstås sugen på att flytta över vissa av mina fonder till Savr, men lite mer än en vecka kanske man ska ge tjänsten innan man gör allt för stora förändringar. Det lutar ändå åt att jag skapar ett konto för att testa.

1 kommentar:

  1. Detta ser onekligen intressant ut. Bra att ffa Avanza blir utmanade. Kommer nog göra som du - skapa ett konto och testa försiktigt.

    T

    SvaraRadera