tisdag 10 december 2019

Courtagekriget



När jag började handla med aktier för cirka 7 år sedan ansågs Avanzas minicourtage på 39 kronor vara billigt jämfört med storbankerna. Sen dess har det hänt en del, lägsta courtage på Avanza är numera 1 krona eller 0,25% av beloppet.

På senare år har det också dykt upp nya aktörer som utmanar deras prismodeller. Eller "disruptar marknaden" som ungdomarna säger.

På fondsidan har SAVR lanserats som erbjuder upp till 50% lägre fondavgifter.

På aktiesidan skrev Stojko Invest nyligen om Aktiespararnas nya verktyg Courtagekollen. Här kan man enkelt jämföra vad courtaget kostar hos olika aktörer. Den som oftast hamnar i topp är Degiro, och då har de ändå inte tagit hänsyn till att Degiro har courtagefri handel på Stockholmsbörsen (Large-, Mid-, och Small Cap) för alla svenska kunder med under 1 000 000 kr i samlat sparande.

Degiro är billigare även på utländska aktier, enligt uppgift genererar ett köp av t ex Apple för 20 000 kronor ett courtage om 5,40 kronor hos Degiro och 60 kronor hos Avanza.

Handlar man aktivt finns det alltså all anledning att titta närmare på t ex Degiro.

På Avanza kan man se hur mycket man betalade i courtage under 2018 (och snart för 2019 antar jag) under Profil - Deklaration & Kontobesked - Mina avgifter.

Egentligen vill jag ju vara nettoköpare men hamnade ändå på 2 500 kronor i courtage under 2018. Hade jag bara köpt hade jag hamnat på några hundralappar men jag sålde och köpte (för) mycket under 2018.

De 2000 kronorna extra i courtage per år kunde kanske ha använts bättre, varför inte i en global indexfond där de växer till cirka 80 000 efter 20 år med 8% avkastning.

Jag blir förstås lite sugen på att testa Degiro när man ser hur stora skillnader det är i avgifter men kommer troligen inte göra det just nu.

Målet för 2020 blir istället att göra färre aktieaffärer och på så sätt få ner courtagekostnaden. Uppföljning om ett år 😀.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar