söndag 8 december 2019

Ett år med Trine



Nu är det ganska precis ett år sedan jag började investera i Trine. Ambitionen är numera (minst) 100 euro i ett nytt lån varje månad, det som kommit in sedan förra månaden i ränta och amortering används till att finansiera det nya lånet.

Totalt har det på ett år blivit 1900 euro fördelade på 19 lån och 10 olika företag. Det senaste lånet gick till Yellow i Malawi. Räntan är 7% över 3 år.


Räntor och amorteringar har i princip kommit in som de ska under året, undantagen är SolarNow och SolarHome där det finns en del oklarheter. Jag har inte riktigt hängt med i turerna men sammanfattningsvis kan man säga att i bästa fall blir betalningarna försenade och i sämsta fall kan inte lånen betalas tillbaka.



Det är något man får räkna med i investeringar av den här typen och inget som hindrar mig från att fortsätta investera i Trine. Eftersom jag har investerat i många olika lån och företag är det ingen katastrof om ett lån inte skulle bli helt återbetalt. Lånet till SolarNow skyddas dessutom till 60% av SIDA. Default rate för lånen finansierade via Trine är för närvarande 1,4%.

Ränta och amortering betalas tillbaka kvartalsvis så det behövs inte så många lån innan man får "utdelning" varje månad.

Det ser lite tunt ut nu i december (vilket delvis beror på att betalningar kom in i början av månaden) men desto bättre kommande halvåret. Minst 35 euro varje månad och över 100 i april och maj då två ickeamorterande lån beräknas betalas tillbaka.

Jag kommer fortsätta med samma strategi under 2020, (minst) 100 euro i ett nytt lån varje månad.

Vill du själv testa att investera i Trine kan du använda följande länk så får både du och jag 10 euro att investera för. Minsta investering är 25 euro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar