torsdag 5 december 2019

Ny fond i Golden Future



Golden Future är en av mina två portföljer som innehåller en stor andel guld. Nu har jag lagt till fonden DNB Health Care i portföljen.

Eftersom jag har börjat göra om huvudportföljen till att bli en (nästan) renodlad aktieportfölj passade den helt enkelt inte där utan mycket bättre i Golden Future som har inriktningen megatrender och guld. En likvärdig men billigare fond på SAVR hade varit ännu bättre men jag hittade faktiskt inget bra alternativ.

Tidigare hade jag 40% guld i portföljen men var nu tvungen att sänka det till 30%. Den nya fördelningen blir således:

30% WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR)
30% SPP Global Plus A
10% DNB Teknologi
10% Swedbank Robur Access Asien
10% Save Earth Fund
10% DNB Health Care

Jag har överviktat guld till 30% i min Golden Butterfly så det jämnar väl ut sig.

Efter köpet av DNB Health Care uppgår portföljen till cirka 8,5% av totalt sparande, målvikten är 10% så jag har snart köpt färdigt för den här gången.

Total exponering mot ädelmetaller när alla portföljerna är "färdiga" dvs uppe i målvikten blir cirka 8%.

Aktieportföljen (Pacific Precious, AuAg Silver Bullet): 2%
Lysa 80/20: 0%
Golden Butterfly ( WisdomTree Physical Gold): 3%
Golden Future (WisdomTree Physical Swiss Gold): 3%
SAVR: 0%
Totalt: 8%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar