tisdag 5 november 2019

AuAg fonder lanserar Silver Bullet



Det har varit en lång följetong men nu går äntligen Silver Bullet att handla på Avanza. Den väntas dyka upp på Nordnet under morgondagen.

Som jag skrivit tidigare är det en aktiefond med inriktning på silverbolag. Risken blir därav mycket hög och förvaltare Eric Strand kallar den faktiskt själv för "Sveriges kanske mest riskfyllda fond". Hög risk är inget jag brukar uppskatta men jag gör ett undantag i det här fallet då jag gillar både ädelmetaller och Eric Strand. Det blir dock en liten del av portföljen, jag har satt gränsen till 1%.

De som har följt framväxten av fonden förstår att starta en fond inte är något man gör i en handvändningen och jag antar att det är därför vi får vänta till 2020 och 2021 på AuAg:s kommande fonder.

Under 2020 planeras en fond med fokus på grön-teknik-grundämnen så som litium, platina och palladium.

Guldfonden dröjer dessvärre till 2021.

3 kommentarer: