fredag 6 september 2019

AuAg Fonder allt närmare



Eric Strands AuAg Fonder har varit på gång några månader och nu har det dykt upp lite mer information på hemsidan.

Silver Bullet
Först ut är en fond med fokus på silver, kallad "Silver Bullet", mycket bra namn måste jag säga 😃. Det blir som jag förstår det en ren aktiefond med cirka 25 gruvbolag. Fonden ska gå att handla nån gång i september/oktober.

Man brukar säga att silver är en hävstång på guld, dvs priset på silver följer till viss del priset på guld men med kraftigare svängningar. Investerar man sen i silvergruvbolag blir det ytterligare en hävstång på kanske 2-3 gånger...

Av den anledningen har också Strand kallat den för "Sveriges kanske mest riskfyllda fond".

Volatilitet är ju något jag normalt sett försöker undvika i portföljen men man får ställa det mot att fonden bör ha låg korrelation med aktiemarknaden i övrigt. Men mer än 1% av portföljen blir det nog inte, om ens något.

Förvaltningsavgiften uppges till 1,4% vilket minst sagt känns lite snopet då Eric Strand som bekant lämnade Pacific Fonder efter att de höjde fondavgiften till 1%...

Övriga fonder
Det finns också lite knapphändig information om kommande fonder:

AuAg Green-Tech-Elements
Inriktad mot Grön-Teknik-Grundämnen så som litium, platina och palladium.

AuAg Precious Hedge
Fokus på guld, ska innehålla 25% aktier och 75% i amerikanska ETF:er och europeiska ETC:er. Jag tolkar det som att man kan ligga både "lång" och "kort" guld, dvs positionera sig både för uppgång och nedgång.

Sammanfattning
Jag är fortfarande mest intresserad av guldfonden men kan eventuellt tänka mig att ha en liten del i silverfonden också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar