söndag 8 september 2019

Strategi i huvudportföljen



Om strategin i "huvudportföljen" som är den överlägset största portföljen har jag tidigare skrivit att den ska bestå av 85% aktier och 15% övrigt och att 10% ska utgöras av preferensaktier. Enligt min syn på preffar blir då aktieexponeringen ungefär 80%.

Nu tänkte jag försöka bryta ner det och titta på syftet med de olika delarna lite mer noggrant.

Aktiedelen
Syfte: Generera hög riskjusterad avkastning över tid. Ska framförallt innehålla bolag med en stigande vinst och utdelning och företaget ska också gärna vara verksamt i en relativt konjunkturokänslig bransch.

Aktiedelen består i sin tur av tre delar:

Norden: Castellum, Sampo, Gjensidige Forsikring, Industrivärden, Investor, Novo Nordisk, Latour, Fortum och Axfood. Andel i portföljen: 30%.

USA: AT&T, Johnson & Johnson, Walt Disney, Coca-Cola, Pepsi, Consolidated Edison och Procter & Gamble. Andel i portföljen: 13%.

Preffar: Akelius, Hemfosa, Klövern och Sdiptech. Andel i portföljen: 11%.

För de amerikanska aktierna kan man göra det enkelt för sig (vilket jag har gjort) och titta på listorna för Dividend Aristrocrats/Kings. Inom norden har jag valt en blandning av investmentbolag, försäkring, fastigheter, läkemedel, energi och dagligvaror.

Bland preffar har jag helt enkelt valt de som såg prisvärda ut just då och som handlades under inlösenkursen. Lågränteläget har gjort att preffar har uppvärderats ganska kraftigt och mina innehav är kanske inte köpvärda just nu.

Om man skulle förenkla lite så innehåller faktiskt XACT högutdelande samtliga mina nordiska innehav förutom Fortum! Att minska i de enskilda innehaven och öka i XACT Högutdelande är något att fundera på helt klart.

Aktiefonder
Syfte: Det samma som aktiedelen. Sänker risken genom att innehålla fler bolag.

Består av XACT Högutdelande, 14% av portföljen. Som sagt så innehåller den nästa alla mina nordiska innehav.

Räntefonder
Syfte: Minska risken i portföljen, viktigare att kapitalet bevaras än att det ökar.

Består av IKC Avkastningsfond och Spiltan Högräntefond, cirka 7,5% av portföljen.

Hedgefonder
Syfte: Minska risken i portföljen, viktigare att kapitalet bevaras än att det ökar.

Består av Atlant Opportunity och Aktie-Ansvar Saxxum Aktiv, cirka 6,5% av portföljen.

Defensiva fonder
Syfte: Minska risken i portföljen men ändå ge bra avkastning över tid. Risknivå någonstans mellan räntor/hedge och aktiedelen.

Består av: DNB Health Care, DNB Telecom, UB Infra A, Swedbank Robur Fastighet, cirka 7% av portföljen.

Om DNB Health Care och Swedbank Robur Fastighet är så defensivt kan kanske diskuteras, allt är relativt 😃.

Ädelmetaller
Syfte: Minska risken i portföljen.

Består för närvarande av fonden Pacific Precious, cirka 1% av portföljen. Inom kort förhoppningsvis även av fonder från AuAg fonder.

Kryptovalutor
Syfte: Spekulation(!) i en kommande uppvärdering av kryptovalutor/bitcoin.

Består av BITCOIN XBT, cirka 0,3% av portföljen. Kommer troligen ligga kvar på den nivån ganska länge, eventuellt bredda med fler kryptovalutor så andelen blir max 1%. Som jag ser det kan värdet mycket väl bli nära 0 i bitcoin men det kan också bli tiotals gånger högre än idag. Därför räcker det med en mycket liten del av portföljen.

Likvida medel
Syfte: Inget? Eller möjligen extra kassa vid en större nedgång.

Uppgår för närvarande till cirka 10% av portföljen. Jag skrev för några månader sen att jag skulle försöka minska till 0-1% men det har alltså gått sådär... Tror en anledning är att det är så många olika innehav, det kan ju alltid uppstå köpläge i något. I de nystartade portföljerna går det betydligt bättre, där har jag bara 5 fonder i varje med en fast fördelning och är alltid fullinvesterad.

Kommande förändringar
Vad som framförallt slog mig var att jag skulle kunna minska rejält i de nordiska innehaven och öka i XACT Högutdelande istället. Det skulle minska bolagsrisken och därmed risken i portföljen. Det innebär dock inte att utvecklingen i portföljen per automatik skulle bli bättre för det.

Jag har ju andra portföljer med en stor andel guld men kommer öka andelen ädelmetaller något även i huvudportföljen. Swedbank Robur Fastighet ska upp någon procent till, sen är jag nöjd med andelen "defensiva" fonder.

Nordiska aktier (enskilda + XACT) uppgår till 44% vilket känns lite i överkant. Överväger att minska något och istället flytta över kapital till t ex Lysa-portföljen och amerikanska aktier.

1 kommentar:

  1. Håller själv på att ta ner risk i portföljen. Gillar tanken på defensiva fonder och köper gärna fastighet och infrastruktur. De må vara "dyra" nu men tror på dem som branscher.

    Fin portfölj du har!

    SvaraRadera