tisdag 10 september 2019

Bank upp, fastigheter ner

Castellum vs Handelsbanken


Riksbankens besked att de står fast vid att räntan kommer börja höjas mot slutet av året var goda nyheter för banker och dåliga för fastighetsbolag vilket också snabbt har visat sig på börsen.

Bilden ovan visar utvecklingen för Castellum och Handelsbanken den senaste veckan. I Castellums fall har kursen gått ner cirka -8% och i Handelsbankens upp cirka +10%. Som synes lyckades jag för en gångs skulle sälja av lite i Castellum med vad som just nu ser ut att vara bra timing.

Det är fortfarande ett av mina större innehav men jag minskade storleken från cirka 5% av portföljen till cirka 4%. Fortsätter nedgången kommer jag sannolikt köpa mer.

Jag tror ju på fortstatt låga räntor kommande år och goda tider för fastighetsbolagen och sämre för bankerna oavsett vad riksbanken säger. Konsensus bland analytiker verkar faktiskt vara att det är mer troligt med en sänkning(!) av räntan i december än en höjning...


1 kommentar:

  1. Jag köper gärna fastighet, tror att de kommer att gå riktigt bra även framöver. Det blir dock inga aktier utan satsar på Robur Fastighet istället - den gillas!

    Är livrädd för (stor)bank :)

    SvaraRadera