onsdag 11 september 2019

Hur jag egentligen vill handla på börsen



Som jag skrivit tidigare har jag mycket lättare att inte ligga likvid i de nystartade portföljerna som bara innehåller ett fåtal fonder med fast fördelning än i huvudportföljen som har 30+ innehav. Det är ganska många innehav men jag ser inget jag kan/vill välja bort faktiskt.

Jag funderar på om det skulle fungera att sätta en målfördelning på varje innehav även i huvudportföljen. T ex att Investor alltid ska väga 4%. Sedan stämmer man av en gång i månaden eller så, är det under 4% har kursen sjunkit - köp billigt, är det över 4% - sälj dyrt.

En invändning är förstås att man lika gärna kan se det som att man säljer av vinnarna och köper mer av förlorarna.

Efter att ha försökt sätta en målfördelning på alla innehav har jag kommit fram till följande:


Grönt innebär öka och rött minska. Vad som förvånade mig lite var att det inte var några jättejusteringar som behöver göras, det är en ökning på 0,5 eller i vissa fall 1% som behöver göras i de flesta fall. Den stora posten som borde minskas är likvida medel, från 7,5% till 1%.

Ungefär så skulle jag alltså vilja handla på börsen men i praktiken är det inte så enkelt då ju mallen inte tar hänsyn till värderingen. Jag ser inga problem med att öka i de grönmarkerade fonderna men i många av aktierna blir det desto svårare pga hög värdering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar