onsdag 4 september 2019

USD vs SEK



I skrivande stund kostar en USD cirka 9,75 SEK, en effekt av en stark dollar samtidigt som den svenska kronan är svag. Betyder det att man inte ska köpa aktier eller fonder med dollarexponering just nu?

Jag tror nästan tvärtom faktiskt, en dollar är förvisso dyr i svenska kronor nu men jag tror den är ännu dyrare om 1-2 år och att vi snart går över 10 kronor.

Köper man t ex amerikanska aktier nu och kronan försvagas ytterligare 10% får man alltså en värdeökning på 10% och 10% mer i utdelning bara på grund av valutaeffekten. Och tvärtom neråt.

Man får vara medveten om risken förstås, men att ligga allt för tungt i SEK just nu är å andra sidan inte heller riskfritt. Som vanligt så är lagom bäst 😃.

I huvudportföljen har jag cirka 13% i amerikanska aktier och alla utom Disney kvalar in som Dividend King eller Dividend Aristocrat.

Dividend King innebär att bolaget har höjt utdelningen i hela 50 år i följd och Dividend Aristocrat 25 år. I Sverige har vi inget liknande, fastighetsbolagen Hufvudstaden och Castellum kommer närmast med drygt 20 år vardera.

Vilka som ingår i Dividend Kings kan man se hos t ex  Avanza. Bland dessa äger jag för närvarande:

Procter & Gamble
Johnson & Johnson
Coca Cola

Bland dessa ser Johnson & Johnson mest prisvärt ut för tillfället, är dock ganska nöjd med storleken på mitt innehav.

Bland utdelningsaristokraterna äger jag:

Pepsi
Consolidated Edison
AT&T

Värderingsmässigt ser faktiskt alla tre helt ok ut, särskilt Pepsi.

Bolagen på listorna har alltså höjt utdelningen i 25 respektive 50 år vilket jag gillar av den enkla anledningen att de då sannolikt kan fortsätta göra det i några årtionden till. Även om utdelningen har höjts varje år är den i de flesta fall ganska låg (vanligen 2-3%) på dagens kurs. Det finns några undantag som t ex AT&T som har över 5%.

För mig är dock faktiskt inte utdelningens storlek det viktigaste utan bolagens förmåga att år efter år tjäna pengar och klara av att höja utdelningen. De klarade av att gå med vinst och höja utdelningen i tidigare krascher och lär göra det igen.


2 kommentarer:

  1. Hej,

    Lite ovetenskapliga observationer :)

    Jag tror inte valutakursen är så intressant vad det gäller aktier. De flesta bolag jobbar globalt så det jämnar ut sig. T ex Svenska företag tjänar i regel på en svag krona och då stiger aktiekurserna.

    Det är intressant att titta på t ex SIXPRX omräknat i USD. Det blir väl ganska nära plus-minus noll på 5 år?

    Även råvaror/ädelmetaller fungerar på liknande sätt även om priserna sätts i en specifik valuta så är tillgång och efterfråga global och då korrigeras valutasvängningar.
    T ex guldet sjunker (i regel) om USD stiger och vice versa.

    Problemet är större vad det gäller räntor/obligationer och preferensaktier där avkastning är direkt knuten till en valuta. Det blir i mina ögon en automatisk valutaspekulation.

    Det är också lite besvärligare att hitta bra produkter som investerar globalt i räntor/valutor utan att vara valutasäkrade. Jag menar, det är lätt att hitta globala aktiefonder. Men ge mig tips på en bra global obligationsfond med rimlig avgift?

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Ja, är man långsiktig bör förändringar i valuta jämna ut sig. Men det går ändå inte att komma ifrån att de som köpte amerikanska aktier för 5 år sedan när dollarn låg runt 7 kronor har gjort en väldigt bra affär.

    Någon global obligationsfond känner jag inte till men med t ex SEB Korträntefond C USD och SEB Korträntefond C EUR bör man få ganska bra spridning.

    SvaraRadera