måndag 2 september 2019

Köpt och sålt


Jag fortsätter att sakta men säkert vikta över till mer defensiva portföljer vilket innebär att jag behöver skala av lite på vissa innehav i huvudportföljen.

Första målet var att öka de nystartade portföljerna till 10% av det totala sparandet och det är nu avklarat. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur stora de ska bli. På mycket lång sikt bör den nuvarande "huvudportföljen" vara den minsta portföljen och övrigt sparande vara mer passivt, men det är långt dit.

Sålt
Industrivärden (minskat)
Investor (minskat)
XACT Högutdelande (minskat)
DBX EUR DIV

Jag har minskat en procentenhet per investmentbolag då de utgjorde mina största innehav med drygt 5% av portföljen vardera. Bra bolag såklart men också ganska volatilt med mycket industriinnehav och dessutom kommer substansvärdet dra ner kursen ytterligare vid en allmän börsnedgång.

XACT Högutdelande är också ett fint innehav men skalades ner cirka en procentenhet då det utgjorde 15% av portföljen,

DBX EUR DIV sålde jag av helt (cirka 5% vikt i portföljen). Innehåller ganska mycket Tyskland och Tyskland och Europa är inget jag vill ha ökad exponering mot just nu.

Köpt
DNB Health Care (ökat)
DNB Telecom (ökat)
UB Infra A (ökat)
Swedbank Robur Fastighet (ny)
Pacific Precious A (ny)

Jag har fortsatt att fylla på i "defensiva" fonder och har nu kommit upp i 2% vardera i DNB Health Care, DNB Telecom och UB Infra A vilket är en andel jag är nöjd med för tillfället.

Jag har också börjat köpa i Swedbank Robur Fastighet och är snart uppe i 1% av portföljen. Målet är runt 2% även där.

Sist men inte minst har jag börjat köpa Pacific Precious igen. Efter att ha tittat på vad fonden innehåller och hur den presterat efter avgiftshöjningen så tycker jag att det ser rätt ok ut, trots hög avgift. I väntan på nya fonder från https://auagfonder.se/ så får det bli guldexponeringen i huvudportföljen.

Säljkandidater
XACT Högutdelande
Gjensidige Forsikring
Sampo
Castellum

XACT Högutdelande är ett bra innehav som sagt men det utgör 14% av portföljen. Det är i och för sig inte så farligt då ETF:en innehåller 46 olika bolag. Alla är dock inom norden så det är ingen jättebred fond. Att flytta över lite till t ex Lysa är ett alternativ.

Gjensidige och Sampo är med på listan då de tillhör de större innehaven, 5% vardera. Att skala ner en procentenhet kan vara en idé. Vore mycket dålig tajming att göra det i Sampo just nu dock.

Som jag skrivit tidigare är det goda tider för fastighetsbolag just nu (och troligen kommande år) och Castellum är inget undantag. Jag har ägt Castellum några år och ligger just nu mycket nära +100% i innehavet. 

Det är portföljens största innehav med drygt 5%. Jag tror ju fortsatt på fastigheter så av den anledningen är det dumt att skala ner nu. Att skala ner lite och istället sätta pengarna i Swedbank Robur Fastighet kanske vore något. Minskad bolagsrisk men samma fastighetsexponering.

Köpkandidater
Lysa 80/20
Golden Butterfly-portföljen
Golden Future-portföljen
Pacific Precious A
Swedbank Robur Fastighet
Pepsi

Jag kommer fortsätta fylla på i de mindre portföljerna, oklart hur mycket. Det kommer också bli påfyllning i fastighetsfonden och Pacific Precious, mål cirka 2% vardera.

Bland aktierna skulle jag vilja vikta upp Axfood, Coca-Cola, Pepsi, Consolidated Edison och Procter & Gamble. Värderingen varierar i de flesta fall mellan hög och tokhög förutom för Pepsi som ser rätt ok ut så där blir det nog ytterligare köp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar