tisdag 17 september 2019

Hur jag investerar i megatrender



För en tid sedan började jag rikta in mitt sparande lite mer mot megatrender och nu börjar fördelningen mellan olika trender ta form.

Jag har delat upp i de två delar, i den mer defensiva huvudportföljen har jag koncentrerat mig på åldrande befolkning och urbanisering och i den betydligt mindre portföljen "Golden Future" på tillväxtmarknader, digitalisering samt miljö och hållbarhet. En vikt på 10% i Golden Future kan låta mycket men det motsvarar i dagsläget cirka 0,5% av totalt sparande.

Jag har ju en del aktier också som säkert kan passa in på vissa megatrender men koncentrerar mig här på de fonder som har inhandlats i detta syfte.


Åldrande befolkning
Fond: DNB Health Care
Vikt i huvudportföljen: 2%
Alternativ: LO Funds Golden Age USD PA

Valet blev här DNB Health Care som placerar i de större läkemedelsbolagen.

Som alternativ finns t ex LO Funds Golden Age USD PA som faktiskt har som uttalat mål fokusera på en åldrande befolkning. Den har en del innehav där jag inte ser kopplingen riktigt dock, som t ex Visa och L'Oreal. Det behöver ju inte vara fel iofs.

Urbanisering
Fonder: UB Infra A, Swedbank Robur Fastighet
Vikt i huvudportföljen: 2% vardera
Alternativ: UB EM Infra A, Länsförsäkringar fastighetsfond, PriorNilsson Realinvest A

För infrastruktur har jag här valt UB Infra A som placerar i infrastrukturbolag globalt. Som alternativ finns syskonet UB EM Infra A som placerar i liknande bolag, fast på tillväxtmarknader. Man får alltså både exponering mot infrastruktur och mot tillväxtmarknad.

Som fastighetsfond har jag valt Swdbank Robur Fastighet som är en global fastighetsfond med övervikt (20-30%) Sverige.

Som alternativ kan man välja Länsförsäkringar fastighetsfond som har väldigt fin historik men nackdelen att den bara innehåller svenska/nordiska bolag.

Slutligen tycker jag PriorNilsson Realinvest är ett intressant alternativ då den inte bara innehåller fastigheter. Även här kan den höga Sverigeexponeringen vara en nackdel.

Tillväxtmarknader
Fond: Swedbank Robur Access Asien
Vikt i Golden Future: 10%
Alternativ: Avanza Emerging Markets

Här har jag valt en av de billigare Asienfonderna. Har man kontot på Avanza kan man välja Avanza Emerging Markets som är lite billigare och lite bredare.

Digitalisering
Fond: DNB Teknologi
Vikt i Golden Future: 10%
Alternativ: Core ny teknik

DNB Teknologi har mycket fin historik och placerar i de större techbolagen så som Alphabet (Google), Microsoft och Apple.

Många väljer istället fonden Core ny teknik men det är ingen favorit hos mig, även om de största innehaven faktiskt ser lite intressantare ut nu än när jag tittade på den senast.

Miljö och hållbarhet
Fond: Save Earth Fund
Vikt i Golden Future: 10%
Alternativ: Proethos Fond

Jag har valt Save Earth Fund då jag dels gillar inriktningen mot vatten och dels att den har lite lägre risk än de flesta jämförbara fonder. 

En annan fond jag har sneglat lite på är svenska Proethos fond. Avgiften är förhållandevis låg (0,94%) för att vara en aktivt förvaltad nischfond och den innehåller dessutom 20% (gröna) obligationer vilket bör innebära lite lägre risk.

Det som talar emot den är kort historik (snart 2 år) och också att det tar emot psykologiskt att köpa nu när fonden har rusat +37% i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar