torsdag 19 september 2019

Trinelån #16




I december 2018 började jag investera i Trine. Från början var ambitionen att sätta en liten summa i varje nytt lån som dök upp på Trine men efterhand har jag landat i 100 euro i ett lån per månad. Totalt har jag hittills investerat 1600 euro utspritt över 16 lån och 9 olika företag

I tidigare inlägg har jag skrivit mer om investeringar i Trine och vilka risker som finns.

Den senaste investeringen blev 100 euro till Daystar Power i Nigeria. Räntan är 7% över 3 år. Den här gången hade det hunnit komma in 22 euro på kontot sedan förra investeringen vilket då används som del i betalningen till det nya lånet.

Numera rullar ju återbetalning + ränta från lånen på ganska bra och det kommer in minst 20 euro varje månad som kan användas till nya lån eller överföras till bankkonto.


Att det blir hela 150 euro i April skulle jag tro beror på att jag har ett ickeamorterande ettårigt lån som (förhoppningsvis) betalar tillbaka hela beloppet då.

Det har blivit en del investeringar i lån till Daystar Power på senare tid, helt enkelt för att det har varit det attraktivaste lånet som erbjuds för tillfället. Jag väljer sällan det lån med högst risk (och därmed högst ränta) utan tar hellre de med lite lägre risk och ränta.

För att sprida riskerna försöker också prioritera lån från företag som jag inte har investerat i så mycket tidigare.


Som synes hoppas jag på att det nästa månad finns en attraktivt lån som inte är från Daystar Power eller Pawame.

Något annat jag hoppas på är ett lån som backas av SIDA. Det förekommer ibland och innebär att SIDA garanterar en del av beloppet (vanligen 60%) om företaget inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Kommer det ett sådant lån kommer jag nog lägga in 200 euro istället för de sedvanliga 100 för att på så sätt komma upp i 2000 euro investerat på ett år.

Vill du själv testa att investera i Trine kan du använda följande länk så får både du och jag 10 euro att investera för. Minsta investering är 25 euro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar