lördag 21 september 2019

Fondroboten Opti



Som fondrobot har jag själv valt att använda Lysa men det finns förstås ett antal andra alternativ. Många banker har sina egna, Danske Bank har t ex June, Nordea har Nora, Avanza har Avanza Auto osv.

Men sen finns det också de som likt Lysa har det som sin huvudverksamhet som t ex Opti som jag tänkte titta lite närmare på nu. Jag har tidigare avfärdat den då den ser att göra ungefär samma sak som Lysa, fast till dubbla avgiften. Spoiler: det visade sig stämma ganska bra, fast man får med råvaror också.

Appen
Till skillnad från Lysa så sköts allt via en app och inte i webbläsaren. Att ha båda delarna hade väl varit det bästa, men ok.

Frågorna
När man startar appen får man svara på ett antal frågor om inkomst, om man sparat tidigare, hur mycket man sparar osv och också några frågor om hållbarhet och hur man ser på risk. Riskdelen tycker jag är riktigt bra, bättre än Lysas frågor faktiskt.

Portföljerna
Utifrån detta får man då en rekommenderad portfölj graderad från 1 till 9 där 1 är lägst risk och 9 högst. Jag fick rekommendationen 6/9.

Portföljerna för de olika risknivåerna ser ut så här:

1/9: 10% aktier, 85% räntor, 5% råvaror
2/9: 20% aktier, 75% räntor, 5% råvaror
3/9: 29% aktier, 66% räntor, 5% råvaror

4/9: 34% aktier, 58% räntor, 8% råvaror
5/9: 41% aktier, 51% räntor, 8% råvaror
6/9: 48% aktier, 45% räntor, 8% råvaror

7/9: 57% aktier, 33% räntor, 10% råvaror
8/9: 68% aktier, 22% räntor, 10% råvaror
9/9: 75% aktier, 15% räntor, 10% råvaror

Vid risknivå 6/9 har man alltså bara 48% aktier. Intressant också att portföljen med högst risk bara har 75% aktier, Opti verkar ha en lite mer försiktig inställning till risk en de flesta andra. Skulle jag starta en portfölj på Opti skulle jag i så fall välja den med risk 9/9.

Fonderna
Med en portfölj med risken 9/9 får man följande fonder:

Aktier: Swedbank Robur Access Global (43%), SPP Emerging Markets SRI (16%), SEB Sverige Indexfond (13%), Handelsbanken Global Småbolag (4%)

Räntor: Öhman Obligationsfond A (5%), JPMorgan Funds - Global Corporate Bond SEK Hedged (4%), Danske Invest Globala Realräntor SEK (5%), Goldman Sachs Global High Yield SEK-Hedged (1%)

Råvaror: Handelsbanken Råvarufond (10%)

Bland aktiefonderna är det inga överraskningar utan det är standardupplägget med billiga indexfonder globalt, tillväxtmarknad och Sverige. Kryddat med lite småbolag förvisso. Helt ok.

Jag har inte gått in på djupet när det gäller räntefonderna men noterar att flera av dem är "valutasäkrade", dvs de ska inte påverkas av rörelser i t ex USD eller Euro jämfört med SEK. Det är väl en smaksak om man vill ha det men i år när kronan har tappat så mycket mot andra valutor så har det inte varit en bra idé. Jag tror trenden med en svag krona kommer fortsätta ett bra tag till och vill därför inte ha valutasäkrade fonder.

För råvaruexponering har Opti gjort det enkelt för sig och valt fonden Handelsbanken Råvarufond. Jag är inte så förtjust i fonden då jag tycker den är för bred och innehåller allt från olja till kaffe och guld. Det kan andra se som en fördel förstås. Jag skulle hellre se en mer nischad råvarufond, t ex Ex-energy eller ännu hellre guld/ädelmetaller.

Avgiften
Avgiften för portföljerna anges till 0,82%-0,87%.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis så är aktiefonderna helt ok men jag är inte särskilt förtjust i vare sig räntefonderna eller råvarufonden. Dessutom är avgiften ungefär det dubbla mot Lysa.

Med nuvarande fonder och avgift kommer jag inte investera i Opti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar