måndag 23 september 2019

Köpt och sålt



Jag har försökt hålla mig till den mall jag tog fram för ett tag sedan och det har fungerat bra hittills. Det börjar faktiskt tunna ut på innehav både på köp och säljsidan:




Sålt
Castellum (minskat)
Sampo (minskat)
Gjensidige Forsikring (minskat)
Industrivärden (minskat)
Investor (minskat)

Jag har skalat av de största innehaven med 1 procent vardera, de har gått från 5% vikt till 4%. Målet är nu att alla aktieinnehav ska väga 2-4% av portföljen.

Köpt
Axfood (ökat)
Pepsi (ökat)
Aktie-Ansvar Saxxum Aktiv (ökat)
Swedbank Robur Fastighet (ökat)
Pacific Precious (ökat)
Johnson & Johnson (ökat)

Jag har ökat lite i de innehav som såg någorlunda prisvärda ut för tillfället. Axfood är alltid för dyrt men jag slog till på den lilla dippen runt 200 kronor som uppstod för några veckor sedan.

Säljkandidater
XACT Högutdelande?

Köpkandidater
Lysa 80/20
Golden Butterfly-portföljen
Golden Future-portföljen
Consolidated Edison
XACT Högutdelande?

Som vanligt är de passiva portföljerna prioriterade. Lysa-portföljen väger bara cirka 2,5% av totalt sparande så den är extra prioriterad. Guldportföljerna börjar växa till sig och väger nu 6% vardera. Målet är för närvarande cirka 10% var.

Bland aktierna är det svårt att hitta något köpvärt. Consolidated Edison är väl den som kommer närmast.

XACT högutdelande har jag satt upp både som köp och säljkandidat. Å ena sidan gillar jag fonden men å andra sidan är den ändå ganska smal med cirka 45 nordiska bolag. Funderar på att sälja av lite och ta in någon bredare fond istället. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar