onsdag 25 september 2019

Fundlers defensiva portfölj



Fundler är en fondrobot liknande Opti och Lysa. Jag får kanske återkomma till Fundlers standardportföljer i ett senare inlägg men vid en första anblick så tycker jag portföljen ser något bättre ut än Optis. Dessvärre är avgiften ungefär densamma som för Opti så Lysa ser fortsatt ut som det bästa valet.

Förutom standardportföljen "Smart Index" har de också några specialportföljer där jag tycker den defensiva "Real Vision" ser särskilt intressant ut. Av oklar anledning kommer specialportföljerna tyvärr med en rad villkor:

  • Minsta sparbelopp 100 000 kronor
  • Särskild lämplighetsbedömning
  • Endast tillgänglig genom certifierade partners
Som tur är kan man enkelt sätta ihop i princip samma portfölj själv på t ex Nordnet eller Avanza då portföljen bara innehåller fyra fonder:


Jag skriver "i princip" eftersom portföljen  enligt Fundler också innehåller "en mycket liten del smarta optioner som har negativ korrelation med övriga placeringar i portföljen" men det kanske man kan leva utan.

AMF Räntefond Lång och Carnegie Corporate Bond är två erkänt bra ränte/obligationsfonder, den förstnämnda använder jag i min Golden Butterfly-portfölj. Atlant Opportunity tycker jag är en av de bästa lågrisk-hedgefonderna och har den i huvudportföljen.

PriorNilsson Realinvest har jag nog nämnt någon gång, intressant aktiefond med fokus på reala tillgångar så som fastigheter, skog, energi osv.

Det är en väldigt räntetung portfölj, hedgefonden innehåller ju också mest ränteplaceringar vilket innebär att cirka 70% av portföljer är räntor/obligationer.

Som inspiration till en defensiv portfölj tycker jag dock den är intressant, vill man inte har så mycket räntor kan man med fördel byta ut en del mot guld/ädelmetaller t ex.

1 kommentar:

  1. Det är en portfölj för att bevara ett kapital. (har själv atlant opportunity på kanske 10%) perfekt i väntan på kraschen (som aldrig kommer )

    SvaraRadera