fredag 27 september 2019

Uppföljning guldportföljerna



I början av juni startade jag en Golden Butterfly på Nordnet och i slutet av juli en portfölj som jag kallar "Golden Future". Det är egentligen lite för kort tid för att följa upp hur de har utvecklats... men jag gör det ändå.

Golden Butterfly
En klassisk Golden Butterfly innehåller 40% aktier, 40% räntor/obligationer och 20% guld. Jag har viktat min lite tyngre mot guld och kör 40-30-30 istället. Nuvarande fördelning:

ETFS Physical Gold: 30,2%
AMF Räntefond Lång: 14,7%
Spiltan Räntefond Sverige: 14,7%
SPP Aktiefond Global: 19,9%
Nordnet Superfonden Sverige: 19,8%

Avkastning de senaste tre månaderna är drygt 4%:


Avkastningen har alltså varit betydligt bättre än Stockholmsbörsen de tre senaste månaderna. Det är inget man kan räkna med i framtiden med så låg aktieandel, över mycket långa tidsperioder är väl runt 5% per år ett rimligt antagande.

Vad grafen dock visar är att volatiliteten förstås är betydligt lägre i portföljen än i en ren aktieportfölj. Stockholmsbörsen (gula linjen) svänger kraftigt både upp och ner medans portföljen (blå linjen) sakta men säkert tuggar på uppåt.

Golden Future
Golden Future är min variant på den klassiska 60/40-portföljen men jag kör med guld istället för räntor. Har dessutom lagt hälften av aktiedelen i framtidsbranscher med lite högre risk än jag normalt investerar i och andra hälften i en globalfond.

Nuvarande fördelning:
ETFS Physical Swiss Gold: 38%
SPP Global Plus: 30,7%
Save Earth Fund: 10%
DNB Teknologi: 10,1%
Swedbank Robur Access Asien: 10,4%

Jag har haft den för kort tid för att lyckas få fram någon vettig graf från Nordnet verkar det som men utvecklingen liknar den i Golden Butterfly, +3,5% sedan starten för två månader sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar