tisdag 30 juli 2019

Ny portfölj med 40% guld



Som jag skrev i det senaste inlägget hade jag tankar på att skapa en portfölj till med större guldexponering. Efter lite funderande fram och tillbaka kom jag fram till en portfölj inte med 50% men väl 40% guld.

Jag passar också på att ta in några fonder som jag har funderat på att ta in huvudportföljen men som inte har passat in där riktigt, nämligen DNB Teknologi och Swedbank Robur Access Asien.

Fonden Save Earth Fund säljer jag i huvudportföljen och lägger in i den nya portföljen istället.

Portföljen kommer alltså innehålla 60% aktier med viktning mot megatrender/framtidsbranscher och 40% guld. Namnet på portföljen blir då givetvis Golden Future😀.

Fördelning:

30% SPP Global Plus A
10% DNB Teknologi
10% Swedbank Robur Access Asien
10% Save Earth Fund
40% ETFS Physical Swiss Gold (GZUR)

Den Globala indexfonden SPP Global Plus A får utgöra basen av aktiedelen och 30% av portföljen. Jag kunde ha valt t ex SPP Aktiefond Global istället som har lite lägre avgift men Plus viktning mot hållbarhet passar bra för portföljens tema. Tittar man på historiken de senaste tre åren har dessutom Plus något bättre avkastning.

Valet av teknikfond blev DNB Teknologi som har stark viktning mot de större techföretagen så som Alphabet (Google), Microsoft, Facebook och Nintendo och en fantastisk utveckling det senaste decenniet.

Save Earth Fund har jag skrivit om tidigare och det blev valet av miljöfond.

För ökad exponering mot Asien/Tillväxtmarknad väljer jag den billiga indexfonden Swedbank Robur Access Asien.

För guld finns det i princip två alternativ om man vill ha det backat av fysiskt guld (och det vill man ju), VZLD eller GZUR. Jag kör VZLD i Golden Butterfly-portföljen så nu fick det bli GZUR.

40% guld kan låta extremt och det är det kanske också om man lägger allt sitt kapital i en liknande portfölj. Det här är dock en del av mitt totala sparande och portföljen är i dagsläget cirka 1/100 av huvudportföljen.

Kommer den upp till 10% av mitt totala sparande blir totala andelen guld 4%, vid 20% blir det 8% osv.

Så nu har jag fyra portföljer där de tre senaste bara upptar någon procent var av det totala sparandet. Nu blir det troligen en paus i insättningarna till Golden Butterfly ett tag och mer fokus på denna för att få upp andelen guld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar