söndag 28 juli 2019

En portfölj av portföljer?



Från 2012 och fram tills i år har jag bara haft en portfölj men har under våren startat upp en portfölj på Lysa med fördelningen 80/20 och en Golden Butterfly på Nordnet. Jag har tidigare inte riktigt förstått varför man ska ha flera portföljer men börjar nu fundera på om det inte kan vara en idé att faktiskt ha ännu fler.

Anledningen är helt enkelt börspsykologi och mental bokföring.

Låt säga att du har totalt 1 000 000 investerat och har allt i samma portfölj. Efter en dålig börsvecka har både index och din portfölj backat -5% och du möts då följaktligen av följande då du loggar in:

- 50 000

Jämför det med att ha 10(!) olika portföljer där utvecklingen skulle kunna se ut så här:

- 5 000
- 3 000
- 5 000
- 7 000
 -5 000
- 4 000
- 6 000
- 5 000
- 4 000
- 6 000

Summan blir förstås fortfarande -50 000 men kommer troligen inte upplevas som en lika stor nedgång då det är mindre belopp i varje portfölj.

Skulle jag ha så många som 10 portföljer skulle sannolikt ett flertal ha ganska låg aktieexponering och klara sig bättre vid nedgångar (och inte gå upp så mycket vid uppgångar) vilket gör effekten ännu större.

Vad ska man ha för portföljer då? I exemplet ovan har man bara ett antal olika aktieportföljer vilket som sagt inte ger så stor effekt utan störst effekt får man om blandar olika tillgångsslag så som aktier, räntor/obligationer, guld och råvaror.

För inspiration rekommenderas sidan Portfolio Charts där jag framförallt gillar dessa tre portföljer:

All Seasons/All Weather Portfolio
30% Aktier
40% Långa räntor
15% Korta räntor
7,5% Råvaror
7,5% Guld

Golden Butterfly
40% Aktier
20% Långa räntor
20% Korta räntor
20% Guld

Permanent Portfolio
25% Aktier
25% Långa räntor
25% Korta räntor
25% Guld

Samtliga är väldigt defensiva med en aktieandel på bara 25-40% så har man en lång sparhorisont bör man kanske inte lägga allt för mycket av sina pengar i dessa. Nedsidan är å andra sidan också mycket begränsad så att ha en del investerat i en av portföljerna kommer kännas bra vid nästa större börsnedgång. De går ju förstås att anpassa också och öka på aktieandelen något t ex.

Möjligheterna är oändliga när det gäller att sätta ihop olika portföljer, nedan följer några mer eller mindre genomtänkta exempel:

Megatrendsportföljen
100% Aktier/aktiefonder/ETF:er

Investera i hälsovård, digitalisering, miljö, infrastruktur osv. Se tidigare inlägg. Vill man dela upp det ytterligare kan man ha en portfölj för varje område t ex.

Utdelningsportföljen
100% Aktier/ETF:er

Den populäraste portföljen bland ekonomibloggare, investera i aktier med hög och/eller stigande utdelning. Den portfölj min egen huvudportfölj är mest lik.

Indexportföljen
100% Aktiefonder/ETF:er

Köp en eller flera olika indexfonder. Enklast görs det genom att öppna ett konto på Lysa med 100% aktier eller köpa en global indexfond så som Avanza Global eller Länsförsäkringar Global Indexnära. Populärt är också att välja en blandning av globalt, Sverige/Norden och tillväxtmarknad. T ex 70% Globalt, 20% Sverige och 10% Tillväxtmarknad (det är ungefär vad man får på Lysa för övrigt).

50/50 Guld/Aktier
50% Guld
50% Aktier

Jag skrev tidigare att detta kanske inte var att rekommendera för allt sitt kapital men för en liten del, kanske 10%, så kan det vara en intressant portfölj.

Ränteportföljen
100% Räntefonder

Räntetrippel eller 100% räntor på Lysa, se tidigare inlägg.

Hedge och guldportföljen
50% Hedgefonder
50% Guld

Ännu mer extrem är 50/50 guld/aktier. Tror man inte att aktier kommer ge något kommande år kan man kanske välja några hedgefonder istället och hoppas på att de kommer ge positiv avkastning.

Lekonomiportföljen
75% Aktier
10% Preferensaktier
7,5% Räntefonder
7,5% Hedgefonder/guld/råvaror

Min egen portfölj 😀. Stark viktning mot aktier men också en viss hedge genom cirka 20% i andra tillgångsslag (jag räknar preferensaktier som till hälften aktie och till hälften obligation).

Slutsats
Jag tror inte jag kommer göra några större förändringar just nu bland mina portföljer. Jag vill öka storleken på de två passiva portföljerna så det mesta av kommande månadsinsättningar kommer gå in i dem. Eftersom jag har en del likvider i huvudportföljen blir det också eventuellt ett uttag från den och överföringen till de andra portföljerna. Blir i så fall de första uttaget någonsin.

Ska jag starta en portfölj till är det av praktiska skäl faktiskt en portfölj med 50% guld som ligger närmast till hands. En andel ETFS Physical Gold kostar nämligen närmare 1 300 kronor så för att hålla samma fördelning i min Golden Butterfly behöver jag köpa för 1 300x5 = 6 500 kronor för att öka andelen guld med 1 300 kronor. Inte helt optimalt om syftet är att köpa på sig guld.



2 kommentarer:

  1. Jag är snart 50. Funderar att köra 100% aktier ända fram till graven.
    Mvh Janne

    SvaraRadera