fredag 26 juli 2019

Köpt och sålt i Juli



Även denna månad gick hela månadssparandet in i de två mindre portföljerna Lysa 80/20 och Golden Butterfly då målsättningen är att öka det passiva sparandet.

I huvudportföljen har följande hänt:

Köpt
Novo Nordisk
Xylem (ny)
Johnson & Johnson
Disney

DNB Telecom
DNB Health Care
UB Infra A (ny)
Save Earth Fund (ny)

Jag har ökat en del i Novo Nordisk när kursen dippade under 320 DKK och i Johnson & Johnson runt 130 USD. Innehavet i Johnson & Johnson har nu ökat från 1,5% till 2,5% av portföljen.

Har ökat lite i Disney trots hög kurs vilket har fungerat bra än så länge, kursen är nu ännu högre.

Jag har köpt Xylem i omgångar och det utgör nu cirka 1% av portföljen. På nuvarande kurs blir det nog inga fler köp.

De defensiva fonderna DNB Telcom och Health Care har ökats något till cirka 1% vardera av portföljen. En tredje defensiv fond, UB Infra A (som investerar i infrastruktur), har tagits in i portföljen och utgör för närvarande cirka 0,5%.

Slutligen har jag gjort några mindre köp i miljöfonden Save Earth Fund som nu utgör cirka 0,25% av portföljen. Jag bedömer risken som ganska hög i fonden så jag försöker sprida ut köpen över tid.

Sålt
Duni
SEB

Har funderat fram och tillbaka angående Duni en tid och valde till slut att sälja hela innehavet. Inget direkt fel på bolaget men värderingen är ganska hög och jag har svårt att se att det skulle gå bättre än index framöver.

När det gäller SEB tror jag hela (stor)banksektorn får det svårt kommande år. SEB är ändå den storbank som gått bäst senaste tiden så jag sålde med några procent i vinst + utdelning a 6-7%.

Jag har fortsatt lite exponering mot storbank via Investor, Industrivärden och XACT Högutdelande, det får räcka för tillfället.

Säljkandidater
Resurs
Sampo

Resurs kom som vanligt med en bra rapport och som vanligt fortsätter kursen nedåt, blir inte klok på bolaget. Nu kom förvisso nyheten att en styrelseledamot sålde stora delar av sitt innehav samma dag som rapporten men det borde inte påverka kursen så mycket, kan man tycka.

Fundamentalt ser det alltså mycket bra ut för Resurs men kursen lyfter inte och då gör pengarna kanske bättre nytta någon annan stans.

Sampo är ner närmare -9% på en vecka, till stor del pga ökad oro för sänkta utdelningar från Nordea som Sampo är storägare i och därmed också sänkt utdelning från Sampo. Sampo äger man framförallt  pga den höga utdelningen så skulle den sänkas lär kursen sjunka ännu mer och jag ser inte heller någon direkt anledning till att äga bolaget i sådana fall.

Sampo hade en fin kurstillväxt 2012-2015 men har i princip stått still sedan dess. Eftersom utdelningen är runt 6-7% har man ändå fått hyfsad avkastning men någon särskilt bra investering har det i ärlighetens namn inte varit de senaste åren.

Köpkandidater
Sampo(!)
Johnson & Johnson
Disney
Fonder...
Något nytt (svenskt) bolag?

Sampo handlas på låga nivåer nu så det kanske är ett köpläge vi ser istället? Nästa rapport som kommer 2019-08-07 kommer bli intressant.

Johnson & Johnson har sjunkit drygt -9% på en månad efter hot om stämningar och annat. Fortsätter trenden och kursen närmar sig 120 USD kommer jag köpa.

Disney vill jag öka något i så att innehavet kommer upp i cirka 2% av portföljen.

Efter försäljningen av Duni och SEB har jag ganska mycket likvider igen och en del kommer sannolikt att gå in i de fonder jag köpt senaste tiden.

Antal svenska innehav är numera bara 10 av totalt 22 aktier (och då är 4 stycken preferensaktier...) så det kanske är dags att börja leta efter ett nytt svenskt bolag, vad det nu skulle kunna vara. Att ta in ett investmentbolag till i portföljen är nog det som ligger närmast i så fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar