tisdag 11 juni 2019

Mina tre portföljer



Som jag tidigare nämnt har jag ju numera tre olika portföljer, där två av dem förvisso bara uppgår till någon hundradel av huvudportföljen än så länge.

Tanken är att försöka gå mot ett lite mer passivt sparande i fonder. Jag har gjort försök tidigare men det har slutat med att jag sålt av globalfonderna och köpt aktier istället... med separata portföljer går det förhoppningsvis bättre.

Huvudportföljen
Huvudportföljen är den jag haft sedan 2012 på Avanza och som i dagsläget innehåller en salig blandning av nordiska och amerikanska aktier, preferensaktier, utdelande ETF:er, räntefonder, hedgefonder och råvaror. Puh.

Här har jag skruvat lite på strategin på sista tiden. Tidigare ville jag ha 80% aktier och 20% "annat" men eftersom jag ändå har runt 10% preffar har jag justerat det till 15% "annat". Preffar är ju en blandning av aktie och obligation så det borde bli mer rätt om man vill ha 80% aktieexponering.

Efter försäljningen av Pacific Precious har jag ökat en del i hedgefonder som nu utgör cirka 3% vardera. Kommer behöva öka någon procent till för att komma ner till 80% aktieexponering. Är också lite mer likvid (9%) än vanligt för tillfället efter försäljningen.

Har också ökat en del i samtliga utdelande ETF:er, DBX EUR DIV utgör nu cirka 5%, DBX GLBL DIV 3,5% och XACT Högutdelande 13%. För de två förstnämnda tänker jag mig max 10% respektive 5% och max 20% för XACT.

Kursmässigt tycker jag det är svårt att hitta något köpvärt just nu bland portföljbolagen. Storleksmässigt skulle jag vilja öka något i de flesta av de amerikanska aktierna, blir det ett köp är Disney mest troligt.

Lysa 80/20
Lysa har jag en portfölj med fördelningen 80/20 dvs 80% globala indexfonder och 20% räntor. Det är ett helt passivt sparande där jag gör månatliga insättningar.

Golden Butterfly
Efter försäljningen av Pacific Precious startade jag en portfölj på Nordnet enbart för att få tillgång till deras guld-ETF:er. Portföljen här är en Golden Butterfly dvs 40% aktier, 40% räntor och 20% guld. Även detta är tänkt som ett helt passivt sparande där månadsinsättningar görs och samma fördelning hålls hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar