tisdag 4 juni 2019

Pacific Precious-gate och portföljförändringar



Inte helt oväntat har Pacific fonder en lite annorlunda bild av varför Eric Strand väljer att lämna fondbolaget. Enligt Eric Strand ska det ju bero på att han inte accepterar att avgiften på fonden höjs kraftigt men enligt fondbolaget beror det istället på att avkastningen har varit för låg.

Bolagets förklaring låter med andra ord som att Eric har fått sparken. Vad som ligger närmast sanningen får vi nog aldrig veta men att hastigt och lustigt byta fondförvaltare och dubbla avgiften fick i alla fall mig att sälja hela mitt innehav.

Ny förvaltare blir Mattias Gromark som redan förvaltar tre andra fonder på Pacific fonder. Ska bli intressant att följa fondens utveckling, vem vet, lyckas han bra kanske man kan plocka in fonden igen om ett år eller så.

Tillsvidare har jag öppnat ett konto på Nordnet med ett mindre belopp och där påbörjat en ny portfölj enligt Golden Butterfly. Det här är en väldigt defensiv portfölj med endast 40% aktier och dessutom 20% guld som bör gå i motsatt riktning när aktiedelen går dåligt.

Jag kunde förstås ha valt att bara har guld på Nordnet men... jag har alltid velat ha en Golden Butterfly 😎.

Fonderna jag valde blev faktiskt de samma som Investerarfysikern rakt av, dvs:

20 % Svensk indexfond (Nordnet Superfond Sverige)
20 % Global indexfond (SPP Aktiefond Global A)
20 % Guld (ETFS Physical Gold)
20 % Obligationer (AMF Räntefond Lång)
20 % Korta räntor (Spiltan Räntefond Sverige)

Sverigefonden motsvarar här alltså "Small cap value" eller småbolag. Tja, globalt sett är ju många svenska bolag "småbolag" så det borde funka. Fonden har dessutom 0 i avgift på Nordnet och torde därmed vara den bästa svenska indexfonden man kan köpa. Den följer ett bredare index än Avanzas motsvarighet Avanza Zero och innehåller drygt 90 bolag.

SPP Global är en billig globalfond med 0,32% i avgift. Det finns billigare men SPP Global är lite bredare än de flesta och innehåller över 2000 bolag.

Valet av Guld-ETF blev ETFS Physical Gold. Det finns några till att välja på som innehar guldet fysiskt men både Investerarfysikern och Eric Strand har valt denna så därför fick det bli den.

Jag har förutom Pacific Precious också sålt lite annat i ett försök att rensa upp lite i portföljen och satsa mer på utdelande ETF:er och mindre på aktier.

Sålt
Nordea
Skanska
DBX MSCI WORLD (DR) 1C
Pacific Precious A

Köpt (ökat)
Novo Nordisk
XACT Högutdelande
DBX EUR DIV
DBX GLBL DIV 100
Atlant Opportunity
Aktie-Ansvar Saxxum Aktiv

En del av pengarna från försäljningen av Pacific Precious kommer att gå till att öka upp i hedgefonderna. Saxxum Aktiv fortsätter att imponera så den kommer troligen få lite högre viktning.

Jag har nu plötsligt tre olika portföljer att fördela månadssparandet mellan:

Lysa 80/20
Golden Butterfly på Nordnet
Huvudportföljen på Avanza

I linje med att gå mer mot fonder/ETF:er och passiv förvaltning är tanken att merparten av nysparandet ska gå in i portföljerna på Nordnet och Lysa. De är dock cirka 1/100 i storlek var av huvudportföljen så det kommer ta sin tid...

2 kommentarer:

  1. Hej

    Tack för ett bra inlägg. Tråkigt med Pacific Precious, ett bra koncept tycker jag men det har inte gått nåt vidare. Förhoppningsvis kan de vända skutan nu...
    (Förresten, har ni andra som sålt sen nyheten fått avslut på ordern? verkar trögt?)

    Nu till min faktiska fråga ang "golden butterfly" och ränteplaceringar i allmänhet. Varför rekommenderas enbart svenska räntefonder? Vill man inte ha global exponering?


    SvaraRadera
  2. Hej!
    Bra fråga :-), jag vet faktiskt inte varför det oftast brukar rekommenderas svenska räntefonder. Jag tittade vilka fonder Lysa har valt ut och det är mestadels svenska räntefonder där också.

    En anledningen kan väl vara valutarisken, med en förväntad avkastning på bara några procent blir det ju väldigt sårbart för valutaförändringar.

    SvaraRadera