onsdag 15 maj 2019

Lysa vs egen portfölj



Nu har det gått cirka 2 månader sedan jag öppnade ett konto på Lysa. Jag har valt fördelning 80/20 mellan aktier och räntor för att kunna jämföra hyfsat med min egen portfölj som har en liknande sammansättning.

Kortfattat så är tanken med Lysa att man väljer en fördelning mellan aktier och räntor och sedan sköter Lysa resten, dvs ombalanserar till den valda fördelningen då och då. Man får en ett antal fonder med global spridning och det är bra fonder.

Man kan göra ungefär samma sak själv genom att köpa ett antal fonder på t ex Avanza och sedan ombalansera mellan dem själv men det blir bara marginellt billigare, Lysas totalavgift är cirka 0,4%. Risken här är också att man börjar peta för mycket själv i olika innehav, ska man verkligen ha en emerging markets-fond t ex, är det inte bättre med USA?

Det är ingen risk att man gör med Lysa-kontot, eftersom det inte går. Man kan inte själv påverka vilka fonder man får utan bara fördelningen mellan aktier och räntor. Fördelningen går att ändra men det finns en begränsning på 1 gång/vecka eller liknande.

Med fördelningen 80/20 tror jag inte jag kommer ändra den heller, precis som i den egna portföljen är tanken att det ska vara tillräckligt stor aktieexponering för att ge bra avkastning vid goda tider men samtidigt gå bättre än index vid sämre tider.

Så det enda jag gör med Lysa-kontot är egentligen att logga in 1 gång/månad och sätta in pengar, cirka 30% av månadssparandet. Ingen idé att logga in oftare eftersom det ändå inte går att påverka. Ganska stor skillnad mot mitt Avanza-konto där jag loggar in i princip varje dag. Faktiskt ganska skönt att slippa det på Lysa.

Så här ser avkastningen ut hittills på Lysa:

Aktiedelen har stigit +18% i år vilket väl är något bättre än många index. Räntedelens +3% hittills i år är mycket bra. I en 80/20-portfölj innebär det drygt +15% hittills i år, till lägre risk än att ha allt i aktier eller aktiefonder.

Den egna portföljen ligger runt +12% för året.

3 kommentarer:

  1. Det verkar vara många som gillar Lysa och det verkar faktiskt sjukt enkelt. Aldrig testat dem men det verkar helt klart intressant ändå. Tack för ett informativt inlägg.

    SvaraRadera
  2. Kul att fler använder Lysa, det är ju så sjukt enkelt och verkar vara riktigt bra ändå med tanke på hur lite man behöver tänka på sparandet där!

    Var på sidan hittar du historisk avkastning när du nyss skapat en ny portfölj?

    Jag har 3 portföljer som jag mikrosparar med i lysa, en 90/10, en 50/50 och en 30/70 för olika ändamål och för att kolla prestandan. Kommer ett inlägg med jämförelse mellan snart :-)

    Mvh Thoke
    thokesinvest.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Ja det är ju väldigt enkelt på gott och ont, men som komplement till egen portfölj är det perfekt 😊.

    Bilden över historisk avkastning kommer från https://lysa.se/avkastning. Eftersom lysa bara funnits drygt 2 år är siffror längre tillbaka än så uppskattningar men bör stämma hyfsat med tanke på att det är indexfonder.

    SvaraRadera