lördag 18 maj 2019

Portföljen i år och kommande köp



Börsen har varit fortsatt stökig under veckan vilket har varit positivt för den egna portföljen då den är konstruerad för att stå emot nedgång. Portföljens avkastning börjar nu närma sig OMXS30 för året (till SIX30 är det en bit kvar). Som synes klarar inte portföljen av att hänga med i kraftiga uppgångar men dras å andra sidan inte med så mycket i nedgångarna heller. Hittills i år har det resulterat i en väldigt jämn och ökande avkastning.

Bland innehaven har jag funderat på hur jag ska göra med bankinnehaven (SEB, Nordea, Resurs) som inte har utvecklats särskilt väl. Som de känns nu får de ligga kvar i portföljen och uppta cirka 2% var men jag kommer inte köpa mer just nu då jag inte vill ha mer än 2% i varje innehav.

Skulle kursen sjunka kraftigt kan jag således köpa mer för att komma upp i 2% igen. Borde vara en enkel strategi att tillämpa på alla innehav, åtminstone i teorin. Med den synen så har jag "köpt klart" i ganska många innehav.

Tittar jag igenom portföljen kommer jag fram till att det är dessa jag vill vikta upp:

Nordiska aktier
Axfood (1,5%)
Fortum (1%)
Latour B (2,5%)
Novo Nordisk B (1,5%)

Amerikanska aktier
Coca-Cola Co (1,5%)
Consolidated Edison Inc (1%)
Johnson & Johnson (1,5%)
PepsiCo Inc (1%)
Procter & Gamble Co (1%)

Preferensaktier
Sdiptech Pref (1%)

Det enda innehav där värderingen ser ok ut just nu tycker jag är Novo Nordisk så det kommer sannolikt att viktas upp inom kort.

Fonder och och ETF:er känns lättare att öka i även när värderingen är hög så det kommer troligen bli mer köp där än i enskilda aktier ett tag framöver. Ett långsiktigt mål är också att ha fördelningen 50/50 mellan fonder och aktier i portföljen, just nu är det 59% aktier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar