måndag 13 maj 2019

Let your winners run?



Finansmarknaden är full av goda råd, problemet är bara att dessa ofta står i konflikt med varandra.

Några exempel:

1. "Köp billigt och sälj dyrt!"

2. "Cut your losses short and let your winners run."

Nummer ett är kanske det vanligaste och mest självklara rådet, vem vill inte köpa billigt och sälja dyrt? Lättare sagt än gjort dessvärre.

Nummer två innebär att man ska våga hålla kvar sina vinnande aktier (dvs de som har ökat mest i värde) och inte sälja av innehavet för tidigt bara för att kursen har gått upp. Har kursen stigit den senaste tiden är det sannolikt att den kommer fortsätta göra det också. Förlorare (aktier där kursen har fallit) ska man däremot göra sig av med.

Som synes motsäger sig råden, köper man billigt är det oftast ett bolag som har (förhoppningsvis) tillfälliga problem och plockar man upp ett sånt bolag kan det ta lång tid innan vändningen kommer. Enligt råd 2 skulle vi ju i så fall sälja förlorarna...

Tittar jag på min egen portfölj är det bara tre bolag som ligger på minus nämligen SEB (-2%), Resurs Holding (-4%) och Nordea (-7%). Samtliga banker, hmm.

När jag sålde Swedbank skrev jag något om att man kanske borde hålla sig borta från bank helt och hållet och det hade nog inte varit så dumt. Nu har förvisso samtliga delat ut ganska mycket också så egentligen ligger de något plus, men ändå.

Går man på råd nummer 1 borde jag köpa mer nu när det är "billigt", ha is i magen och invänta uppgången. Det kan säkert bli bra på sikt men det kan också ta låång tid innan banksektorn blir attraktiv på marknaden igen.

Enligt råd nummer 2 borde jag sälja av bankerna och stoppa in pengarna i det som går bra istället. I mitt fall skulle det t ex kunna vara Gjensidige Forsikring där jag ligger på drygt +70% (+25% i år) exklusive utdelningar. Det är dock redan ett av mina större innehav så det är inte aktuellt.

Vad jag troligen kommer göra är ett mellanting, om jag ser ett köpläge i något annat och behöver likvider kommer jag sälja av Nordea först och därefter Resurs. Om de inte är "winners" vid det laget förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar