lördag 4 juni 2022

Bottenfiske #2


Jag fortsätter sälja av Lysa-portföljen och flyttar över allt till de två portföljerna på Avanza istället. Det mesta går in i Multi Asset-portföljen och då främst globalfonden SPP Aktiefond Global men har även ökat så smått i guld och råvaror.

Det som inte sätts in i Multi Asset används till mer eller mindre (oftast mindre) genomtänkta köp i utdelningsportföljen. Den består mestadels av "tråkiga" bolag inom t ex energi, bank, försäkring och dagligvaror men några procent går också till lite mer spännande bolag med både hög upp och -nedsida.

Nedan är några exempel på vad jag köpt eller fyllt på i senaste tiden, med årets utveckling inom parentes och bolagsbeskrivning från Avanza. Ingen rekommendation givetvis och man får ha i åtanke att jag har satt cirka 0,1-0,2% av mitt totala sparande i varje aktie. Det räcker således med att 1 av de går 5-10x och de andra går till 0 för att jag ska gå plus. Blir samtliga värda 0 påverkar det inte heller totalt sparande mer än en normal börsdag.

Azelio (-70,15%)

"Azelio är verksamma inom solenergi. Bolaget har utvecklat en egen teknik för termisk energilagring som används för små- och medelstora installationer. Kunderna återfinns bland EPC-leverantörer, som i sin tur monterar olika system hos sina slutkunder. Verksamhet återfinns på global nivå, med störst närvaro på den nordiska och afrikanska marknaden."

Hur jag funderade på att köpa Azelio på 6 kronor och sedan såg kursen dra iväg till över 70 kronor tror jag att jag har skrivit om förut. Efter raset ner till 40 kronor slog jag till och började köpa men idag är kursen nere på 7 kronor och jag ligger back -55%. Otrolig uppsida om de lyckas leverera vad de lovar men också hög risk.

VNV Global (-67,49%)

"VNV Global är ett investmentbolag som fokuserar på långsiktiga investeringar i primärt onoterade bolag i både utvecklade marknader och tillväxtmarknader. Bolagets affärsidé är att identifiera och investera i tillgångar med värdeökningspotential, med ett övergripande fokus på bolag med starka nätverkseffekter. Portföljen består av innehav inom sektorerna digital hälsa, mobilitet och online marknadsplatser. Bolaget gick tidigare under namnet Vostok New Ventures."

Också en gammal favorit som jag ägt till och från. Jag har för mig att jag skrev att det började se billigt ut när kursen var runt 80 kronor. Så vad ska man säga nu när kursen är 34 kronor och substansrabatten enligt ibindex är nära 57%? Jättebilligt?😀

VNV Globals VD Per Brilioth deltog för övrigt i senaste uppesittarkväll och sa väl ungefär det som förväntades. Vi investerar på lång sikt, om 5 år kan substansvärdet vara 500 kronor (idag: 78 kronor) osv. Jag tänker nog behålla mina aktier så det bir spännande att se om han får rätt.

Babylon (-80,20%) (ny)

"Babylon är verksamma inom hälsovårdssektorn. Bolaget tillhandahåller digitala tjänster som kopplar patienter till kliniker. Bolaget är verksamt i Storbritannien, USA, Asien och Stillahavsområdet, Kanada och internationellt."

VNV Globals största innehav så lite onödigt att äga båda egentligen men jag kunde inte låta bli när den gått från 11 dollar till 1 dollar sedan i november.

Storskogen (-72,66%) (ny)

"Storskogen är en privatägd bolagsgrupp som förvärvar och driver bolag inom varierande sektorer. Bolaget är uppdelat i tre affärsområden: tjänster, handel och industri. Visionen är att vara en långsiktig ägare med kapacitet att stötta företagen med kapital och kompetens. Bolaget fokuserar på förvärv av små- och medelstora företag inom Norden och Europa."

Aktien som har gått sämst på Large Cap Stockholm hittills i år. Börsnoterades förra hösten och de flesta analytiker avrådde från att teckna. En av mina favoritbloggare gick mot strömmen och gick in med en ganska stor summa (i kronor, inte av total förmögenhet). Som tur var hakade jag inte på då utan köpte nyligen på cirka 18 kronor.

Ironin i det hela är att samme bloggare är en varm förespråkare för indexfonder och brukar avråda från att investera i enskilda aktier. Vad är det man brukar säga, "do as I say, not as I do" 😉.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar