lördag 21 maj 2022

All In Avanza?

 


När jag började investera på börsen för drygt 10 år sedan hade jag längre bara ett enda konto och det var på Avanza. De senaste åren har jag testat på ett antal olika portföljer och också på olika plattformar, i nuläget har jag konton på Avanza, Lysa och Fondo och har tidigare haft SAVR och Nordnet. Strategin har dock varit ungefär densamma med fokus på riskspridning och olika tillgångsslag.

Nu börjar jag fundera på att lägga tillbaka allt i de två nuvarande portföljerna på Avanza igen.

Jag har skrivit ett tag om att jag är fortsatt tveksam till Lysas räntedel och att växla över till 100% aktier känns inte så meningsfullt då man lika gärna kan ha pengarna i en eller ett par indexfonder i en egen portfölj i så fall. I teorin ger Lysa lite bättre riskspridning med cirka 8000 olika innehav i aktiedelen men bara genom att köpa en globalfond som SPP Aktiefond Global får man ju cirka 2000 innehav vilket är mer än nog.

Så nu har jag sålt av 1/5 av innehavet på Lysa och flyttat över det till Multi Asset och utdelningsfonden på Avanza istället. Marknaden är volatil just nu så planen är att fortsätta flytta över till Avanza under kommande fyra veckor.

Återstår att se vad jag gör med den lilla portföljen på Fondo när det är klart. Jag har den egentligen bara för att kunna köpa AuAg Precious Green med rabatt. Väldigt nischad fond (40% guld, 60% grön teknik) som har klarat sig bra i år (+4,91%) men frågan är hur länge det håller i sg. För eller senare brukar ju det mesta återgå till någon slags normalnivå igen (reversion to the mean), se bara på vad som har hänt med tillväxtbolag och teknikfonder hittills i år...

Det mesta av pengarna går in i Multi Asset-portföljen som i dagsläget består av 55% aktier men eftersom portföljen kommer växa ganska rejält kommer jag sannolikt öka det något, kanske uppåt 70%.

Aktiedelen består idag av:

SPP Aktiefond Global
Carnegie Listed Infrastructure A
VanEck Global Real Estate UCITS ETF

Eftersom jag håller på att avveckla Lysa där Sverige väger 20% har jag också börjat köpa så smått i AMF Aktiefond Småbolag. Fonden kan sannolikt få det tufft kommande tid men det är svårt att låta bli när den har backat -30% i år. Ett köpläge för den långsiktige som det brukar heta.

Funderar också på att sälja infrastrukturfonden och/eller fastighets-ETF:en och flytta över det till globalfonden enligt resonemanget om "reversion to the mean". Småbolag är ett undantag och det finns ganska mycket stöd i forskning om att små bolag över tid ger högre avkastning än stora. Den enklaste förklaringen är väl helt enkelt att att små bolag inte har växt färdigt än och därmed kommer ge högre avkastning. Men när det väl går utför går det också utför rejält så jag vågar inte ha särskilt mycket i småbolag ändå.

Summa summarum blir det kanske en fördelning som ser ut ungefär så här:

60% SPP Aktiefond Global
10% AMF Aktiefond Småbolag
15% Xetra-Gold (4GLD)
10% Lyxor EX-Energy (LCTR)
4% WisdomTree Physical Silver (VZLC)
1% ETHEREUM XBT och BITCOIN XBT

Ganska enkel portfölj med visst skydd/hedge mot inflation, krig, Corona, apkoppor och annat elände.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar