lördag 7 maj 2022

Dags för bottenfiske?

 


Efter veckans börsnedgång befinner sig Stockholmsbörsen återigen på årslägsta, -23,47% hittills i år och därmed också i en tydlig björnmarknad. Småbolag har förstås gått ännu sämre, populära AMF Aktiefond Småbolag är -32,5%. En global indexfond så som SPP Aktiefond global har klarat sig betydligt bättre och är cirka -7% för i år.

Techsektorn har tagit mycket stryk i år och tekniktunga indexet NASDAQ 100 har en liknande utveckling som Stockholmsbörsen, -22% i år.

Tidigare hyllade fonder (och förvaltare) så som TIN Ny Teknik (-32,6% i år) och Swedbank Robur Ny Teknik (-28,95% i år) hör man inte så mycket om längre. Att den tidigare framgången inte bara har berott på förvaltarna utan också en god portion tur (eller mer diplomatiskt uttryckt: "marknaden") borde väl bli tydligt för de flesta nu. I annat fall måste ju den stora nedgången i år rimligen också tillskrivas förvaltarna.

De tidigare så populära FAANG-bolagen har inte heller haft en särskilt rolig utveckling i år:

Facebook (Meta Platforms): -39,42%

Amazon: -31,17%

Apple: -11,45%

Netflix: -69,97%

Alphabet (Google): -20,09%

För något år sedan var det inte helt ovanligt att ha en "portfölj" bestående av 4-5 aktier varav 2-3 från listan ovan. Just saying 😉.

Bottenfiske

Att tala om bottenfiske är säkert för tidigt men det finns helt klart en hel del intressant att köpa nu. Enklast är kanske att köpa en bred Sverigefond så som PLUS Allabolag Sverige Index, vilken jag själv fyller på i när det dippar, senast igår. 

AMF Aktiefond Småbolag har gått ner ännu mer så är kanske ännu mer intressant egentligen. Jag har den dock i PPM (10%) och även till viss del i tjänstepensionen så det får nog räcka med det.

Sen finns det förstås hur många enskilda aktier som helst som har gått ner orimligt(?) mycket men bland de jag listat här är det ju Netflix som sticker ut men en nedgång på nästan 70%. 

Jag har inte hängt med riktigt i turerna men som jag förstår det är en stor anledning att man för första gången tappade några hundratusen prenumeranter istället för att öka. Man har dock fortfarande över 220 miljoner prenumeranter så ingen konkurs i närstående antar jag, vilket man kan tro när man ser aktiekursen. Jag gjorde ett litet köp igår och kan tänka mig öka om vi ser -30% till eller så.

Även Meta Platforms (tidigare Facebook) och Amazon börjar se lite intressant ut. Amazon går tyvärr fortfarande bort pga ett aktiepris på över 2000 USD vilket är mer än vad jag betraktar som ett "litet" köp.

Facebooks omstöpning till Meta Platforms och satsningen på metaverse är spännande förstås men känns också som något av en chansning. Risken att man är för tidigt ute (tänk Boo.com) känns som ganska stor men om man å andra sidan lyckas så är uppsidan enorm. Kan bli ett litet köp här också om nedgången fortsätter.

1 kommentar:

  1. De riktigt små bolagen i Sverige har däremot gått helt ok. Spana in PLUS Mikrobolag Index

    SvaraRadera