lördag 5 december 2020

Översyn SAVR-portföljen


Nästa portfölj att se över är SAVR-portföljen som (förstås) enbart består av aktivt förvaltade fonder som kan köpas till rabatt på SAVR.

Portföljen består i dagsläget av följande 7 fonder och är storleksmässigt ungefär lika stora:

DNB Health Care
Swedbank Robur Asienfond (ny)
Proethos fond (+49%)
Save Earth Fund (+10)
Öhman Global Growth (+47%)
MS INVF Global Opportunity (+35%)
AuAg Silver Bullet (+28%)
AuAg Precious Green (+12%, sedan 2020-09-01)

Siffror inom parentes är fondens utveckling hittills i år vilket inte är detsamma som den avkastning jag har fått, det beror ju på när köp har gjorts. Det stämmer dock ganska bra med min egen avkastning (+- några procent) bortsett från Öhman Global Growth som togs in i portföljen i juli och där jag därför "bara" ligger +12%.

För att sätta siffrorna i perspektiv har den globala indexfonden Länsförsäkringar Global Indexnära gett cirka +3% i år. Just i år blir det därmed lite svårt att hävda att man bara ska ha indexfonder, jag tror på att ha en mix av både indexfonder och aktivt förvaltade fonder.

DNB Health Care är den enda fonden som inte presterat särskilt bra, eller faktiskt riktigt dåligt jämfört med andra läkemedelsfonder, -13% i år jämfört med t ex Handelsbanken Hälsovård Temas +13%.

Jag har därför sålt DNB Health Care och ämnar byta till just Handelsbanken Hälsovård Tema som ligger i topp bland läkemedelsfonder på 1, 3 och 5 år sikt.

Tyvärr finns inte Handelsbanken Hälsovård Tema att köpa på SAVR så det får bli i någon annan portfölj så länge, eller kanske i PPM rent av. Senaste åren har jag mestadels haft AP7 aktiefond i PPM men gillar man aktiva fonder borde man väl rent rationellt ha sådana även i PPM. Rabatten inom PPM är nämligen rätt extrem, nämnda fond har t ex en avgift på 0,32% inom PPM jämfört med 1,58% på Avanza.

Jag vill öka min exponering mot asien så har därför under veckan tagit in Swedbank Robur Asienfond, en av de aktivt förvaltade asienfonder som presterat bäst under de senaste 5 åren, +118% jämfört med t ex +79% för den billigare indexfonden Swedbank Robur Access Asien.

Övriga fonder har presterat bra men inte alltid bäst jämfört med liknande fonder. Man kan inte räkna med att hitta den absolut bästa fonden inom varje kategori så så länge de inte underpresterar får de vara kvar.

Eric Strands fonder AuAg Silver Bullet och Precious Green har imponerat under året. Silver Bullet överpresterar mot stora fonder så som BGF World Gold A2 (+28% mot +13%) och Precious Green har fått en fin start med +12% på tre månader och det med en aktieandel på bara 60%.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar