lördag 12 december 2020

Översyn Golden Future och Lysa


Bara två portföljer kvar att gå igenom nu, vilka också är de mest lätthanterliga portföljerna.

Golden Future

Golden Future består av 40% guld, 10% silver och 50% aktier fördelat på följande fonder:

40% WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR)/Xetra-Gold (4GLD)
10% WisdomTree Physical Silver (VZLC)
25% SPP Global Plus A
15% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Swedbank Robur Access Asien

För aktiefonderna är här fokus på indexfonder med låga avgifter. Som globalfond har jag valt SPP:s hållbara alternativ som är cirka 0,1% dyrare än den "vanliga" globalfonden. Än så länge har det varit värt avgiften då den presterat något bättre

För guld har jag valt GZUR och 4GLD och för silver VZLC. Att ha två olika ETF:er/ETC:er för guld är kanske onödigt diversifierat så ska jag ändra något är det väl i så fall att förenkla lite och välja en av dem. Kostar dock en del i courtage att göra det förstås.

Annars är jag nöjd med hur fördelningen ser ut med en bas i en bred globalfond, 10% Asien och 15% svenska investmentbolag.

Tanken med 50% ädelmetaller och 50% aktier är förstås att det ska ge en jämnare avkastning och undvika stora nedgångar. I år har det fungerat väldigt bra, som sämst var portföljen nere på -10% i mars (jämfört med bredare aktieindex cirka -30%) och avkastningen hittills i år är cirka +10% vilket är bättre än t ex 100% exponering mot en global indexfond.



Ombalansering mellan aktier och ädelmetaller är tänkt att göras två gånger per år (i juni och december) och/eller när det sker en större förändring över kort tid. Nu sammanföll dessa två lämpligt nog när guldet var nere under 1800 USD några dagar och jag passade då på att skala av lite på aktieinnehaven och köpa lite mer guld för att komma tillbaka till målfördelningen 50/50.

Lysa

Lysa har jag egentligen två olika portföljer, en med bred och en med hållbar inriktning, båda med fördelning 80% aktier och 20% räntor. 

Avkastningen för den breda är hittills i år +3,1% och för den hållbara +4,1%. Ungefär i nivå med en global indexfond men till lägre risk eftersom jag har 20% räntor så det får man väl vara nöjd med.

Jag har överviktat den hållbara portföljen något och det mesta av nysparandet kommer sannolikt att hamna i den. 

Som jag nämnde när jag skrev om Fundlers portföljer skulle jag gärna se att man kunde välja guld hos Lysa också och skickade efter det faktiskt en fråga till dem om detta, svaret ser vi här nedan:


Ungefär som förväntat får man väl säga men ändå inte helt omöjligt. Jag håller tummarna 😀.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar