lördag 28 november 2020

Översyn aktieportföljen

 


Dags för årets andra lite större översyn av aktieportföljen. Den har krympt betydligt under året då jag flyttat över det mesta till andra portföljer och utgör numera under 20% av totalt sparande. Runt 20% känns som en lagom nivå, jag har 5 olika portföljer och målsättningen är att ha dem ungefär likaviktade.

Den innehåller främst aktier men även en del fonder, kryptovalutor, guld och silver:

Aktier
Axfood
Berkshire Hathaway
Castellum
Gjensidge Forsikring
Hufvudstaden
Investor
Latour
Lundbergföretagen
Novo Nordisk
Svolder

Fonder
Avanza World Tech by TIN
Avanza Småbolag by Skoglund (ny)

Övrigt
BITCOIN XBT
ETHEREUM XBT (ny)
Xetra-Gold (4GLD)
WisdomTree Physical Silver (VZLC)

Förändringar aktier och fonder
Som synes har jag gjort lite förändringar under veckan. Jag bestämde mig för att sälja Axfood (igen...) då jag är tveksam till om det kommer kunna överprestera mot index närmaste åren. Inget fel på bolaget förstås men som jag sagt tidigare behöver jag kanske inte ha defensiva bolag också om jag ändå har en aktieandel på under 50% i mitt totala sparande.

Generellt försöker jag minska ner direktägandet i aktier och nu är det inte mycket kvar, 5 investmentbolag, två fastighetsbolag, Gjensidge Forsikring och Novo Nordisk. Investmentbolagen är ju nästan som koncentrerade fonder så de tänker jag mig nog att jag behåller och kanske tom utökar med fler.

Övriga innehav kan jag kanske tänka mig att sälja men gör ingen mer förändring där just nu.

Det bolag jag skulle vilja öka i är fortfarande Lundbergs. Ständigt "för dyrt" så man får passa på i de dippar som uppstår. 

Under veckan lanserade Avanza lägligt nog nya fonden Avanza Småbolag by Skoglund och där hamnar pengarna från försäljningen av Axfood. Det verkar vara en ny strategi av Avanza att lansera aktivt förvaltade halvdyra fonder, tvärtemot det tidigare dragplåstret Avanza Zero som ju har 0% i avgift.

Inte mig emot, jag har ju köpt både denna och tidigare lanserade Avanza World Tech by TIN. Kan man som Skoglund visa upp ett bra track record tror jag avgiften i aktiva fonder i vissa fall kan vara berättigad, även om merparten av det man placerar kanske bör vara i fonder med lägre avgifter.

Avgiften blir 1,3% för fonden vilket jag som sagt betraktar som "halvdyrt". Allting är relativt, det är ganska lågt jämfört med många andra aktiva fonder men dyrt jämfört med t ex AMF Aktiefond Småbolags 0,45% som jag har i portföljen Golden Butterfly.

Hur som helst, jag siktar på att ha 1-2% av totalt sparande i vardera "Avanza by"-fonderna och det ska bli intressant att se hur de utvecklas. Vågar man sig på en gissning om vad nästa "Avanza by"-fond blir är väl en hållbarhetsfond ingen högoddsare.

Övriga förändringar
Förutom aktier och fonder har jag en del guld, silver och krypto i portföljen. Målfördelningen har hittills varit 15% guld, 2,5% silver och 2,5% bitcoin.

Den senaste tiden har bitcoin rusat och väger nu därför över 5% i portföljen. Eftersom jag har så liten andel sett till totalt sparande märks det tyvärr inte särskilt mycket trots att jag ligger +120% på innehavet. Kommer därför troligen inte att minska ner det utan ny målfördelning får bli just 5% i portföljen, eller 1% av totalt sparande.

Jag har även tagit en (mycket) liten position i den näst största kryptovalutan, Ethereum. Även här är målfördelningen 5% i portföljen, eller 1% av totalt sparande.

Justerar också målfördelningen för silver till 5% medans guldet får ligga kvar på 15%.

Guldpriset toppade på 2070 i augusti men har fallit sedan dess och är i skrivande stund under 1800. Jag tror fortsatt mycket på guld kommande år och ser detta som ett köpläge, eller för egen del "ombalanseringsläge". 

Det vill säga när nu många aktier och index är på all time high samtidigt som guld backar är det läge att skala av lite på aktieandelen och köpa guld så att man kommer tillbaka till ursprunglig fördelning, främst i portföljerna Golden Butterfly och Golden Future men även i denna portfölj.

Avkastning
Avkastningen hittills i år är cirka +6% vilket är betydligt sämre än t ex Stockholmsbörsen. Det ger en tankeställare förstås men jag tror den största (bort?)förklaringen är jag legat med ganska mycket likvider under året (det är nu nere på 15%) och inte har mer än cirka 60% aktier och aktiefonder i portföljen för tillfället.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar