lördag 11 juli 2020

SAVR blir bättre och bättre



I höstas lanserades SAVR som erbjuder fonder till lägre avgifter än övriga aktörer så som Avanza och Nordnet och jag var ganska snabb med att flytta över en del av mina fonder dit.

SAVR prioriterade att få ut sajten/appen snabbt framför funktionalitet så i början saknades en del mer eller mindre nödvändiga funktioner. Den senaste tiden har det dock börjat hända saker, några exempel på vad som tillkommit de senaste månaderna:

Filtrering
Att kunna söka och filtrera bland fonder kan man ju tycka är en ganska grundläggande funktion men den lanserades faktiskt på SAVR ganska nyligen. Tidigare funkade det ju bra att leta bland fonder på t ex Avanza och sedan köpa dem på SAVR 😏.

Flyttfunktion
Att kunna flytta ett helt ISK med fonder till SAVR är också något som har efterfrågats sedan start och nu finns även det på plats.

Fondnyheter från Finwire
Ännu en ganska grundläggande funktion, nu kan man se nyheter från Finwire om respektive fond.

Fler fonder
Sist men inte minst tillkommer det hela tiden fler fonder. Bland de senaste tillskotten finns bland annat globalfonden Lancelot Camelot och Sean George fond Hamiltonian Global Credit Opportunity Fund.

När jag nu tittar igenom mina fonder ser jag att jag har några stycken i portföljen Golden Future som är betydligt billigare på SAVR:

DNB Teknologi
DNB Health Care
Save Earth Fund

Samtliga fonder har en total avgift på 1,75% enligt Avanza, på SAVR är prislappen 1,09% för DNB-fonderna och 1,34% för Save Earth Fund.

För t ex DNB-fonderna innebär det alltså 0,66% lägre avkastning varje år, ganska onödigt.

Jag kommer därför flytta även ovan nämnda fonder till SAVR inom kort. Det ställer förstås till det lite i befintliga portföljer (igen...) eftersom de ingår i en portfölj med 50% guld/silver och 50% aktier. 

Att ha fonderna hos olika aktörer gör det ju svårt att se utvecklingen för portföljen på något enkelt sätt så jag får kanske tänka om lite med hur jag hanterar olika portföljer men det får det väl vara värt för att få lägre avgifter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar