torsdag 16 juli 2020

Justeringar i portföljerna



Som jag skrev i förra inlägget håller jag på att flytta några av fonderna som idag finns i portföljen Golden Future till SAVR istället eftersom det är betydligt lägre avgift där. 

Jämfört med att sälja aktier och ETF:er tar det ju en evighet, jag skickade säljorden i tisdags och än så länge har en av tre fonder sålts. Sen ska pengar flyttas till bankkonto och slutligen köpas igen på SAVR också... ska men se det positivt kan det dock faktiskt vara en fördel att det finns en viss tröghet i att handla med fonder, det uppmuntrar inte till försök till marknadstajming direkt utan snarare till långsiktighet.  

När jag köper fonderna igen är det mycket möjligt att fonderna stigit mer än den lägre avgiften om 0,66% som jag är ute efter men på lång sikt kommer det löna sig att samla aktivt förvaltade fonder hos SAVR.

Fonderna jag flyttar till SAVR är följande:

DNB Teknologi
DNB Health Care
Save Earth Fund

Det ställer till det lite för portföljen Golden Future som bestod av 40% guld, 10% silver och sedan 10% vardera i ovanstående fonder samt SPP Global Plus A och Swedbank Robur Access Asien.

Jag funderade faktiskt på att sälja av alla indexfonder och räntefonder i både Golden Future och Golden Butterfly och flytta det till Lysa istället och bara ha kvar guld och silver i de portföljerna. Det skulle kanske underlätta en del men efter lite funderande har jag kommit fram till att jag nog vill ha kvar portföljerna ett tag till.

De nya portföljerna blir således:

SAVR
SPP Aktiefond Stabil
PriorNilsson Realinvest A
Aktie-Ansvar Saxxum Aktiv
Proethos fond
MS INVF Global Opportunity
AuAg Silver Bullet
DNB Teknologi (ny)
DNB Health Care (ny)
Save Earth Fund (ny)

Förutom att plocka in de nya fonderna här så säljer jag också SPP Aktiefond Stabil och flyttar de pengarna till globalfonden i Golden Future istället. Tanken bakom SPP Aktiefonden Stabil är god men vad jag kan se har det inte fungerat särskilt väl de senaste fem åren, den har gått ner ungefär lika mycket som en bredare globalfond i nedgångar men sen inte hängt med lika bra i uppgångar.

Golden Future
40% WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR)/Xetra-Gold (4GLD)
10% WisdomTree Physical Silver (VZLC)
30% SPP Global Plus A
10% Swedbank Robur Access Asien
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag (ny)

Eftersom jag inte vill ha kvar de lite dyrare fonderna i samma portfölj får nu globalfonden väga 30% istället för som tidigare 10%. Jag plockar också in Spiltan Aktiefond Investmentbolag som får utgöra 10% av portföljen.


2 kommentarer:

  1. Hej och tack för en mycket trevlig blogg! Hur tänker du kring Savrs valutaväxlingsavgift på 0,5%? Äter inte den upp rabatten på t ex MS INVF Global Opportunity i din portfölj? Mvh Staffan

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jo till stor del gör den det förstås, även om det blir lite billigare på SAVR för just den fonden om man t ex köper den, behåller 1 år och sedan säljer den:

    Avanza: 0,25 + 1,96 + 0,25 = 2,46%
    SAVR: 0,5 + 1,25 + 0,5 = 2,25%

    SAVR hade ju först hela 1% i växlingsavgift men sänkte ganska snabbt till 0,5%. Är väl inte helt orimligt att tro/hoppas att det kommer fler sänkningar.

    SvaraRadera