tisdag 21 juli 2020

Börskraschen som kom av sig



I skrivande stund är börsen återigen på plus för året, från att han bottnat på cirka -30% i slutet av mars. Många av oss som var mer pessimistiska (realistiska?) när börsen började gå upp i april trodde att raset skulle komma tillbaka när de förmodat katastrofala rapporterna för Q2 började komma in under juli.

Nu är rapportsäsongen i full gång och man kan bara konstatera att rapporterna inte är så illa som man hade kunnat tro, och är de det så ignoreras det i princip av marknaden, det är ju bara en tillfällig nedgång till följd av pandemin.

Läget börjar mer och mer likna det i som var i februari, börsen fortsätter uppåt, tar fasta på de positiva nyheter som finns och ignorerar det negativa.

Att det är svårt att tajma marknaden fick jag erfara i mars då jag sålde av delar av portföljen eftersom jag trodde på ytterligare nedgång. Jag vågar inte gå tillbaka och kolla exakt när jag gjorde den sista försäljningen men tror det var när det redan gått ner cirka -20%. Det bottnade i så fall någon vecka senare och har sedan fortsatt uppåt...

Även om värderingarna börjar bli höga nu kommer jag därför inte göra om samma misstag igen utan fortsätter månadsspara som vanligt. Jag har förvisso bara cirka 40% aktieexponering för tillfället.

Efter försäljningen i mars har jag parkerat ett sexsiffrigt belopp på ett särskilt konto som ska användas vid nästa nedgång. Rent matematiskt är det ganska dumt att göra så om man sparar på lång sikt, pengarna gör ju i längden mycket bättre nytta på börsen än på ett bankkonto med nästintill obefintlig ränta.

Känslomässigt är det en helt annan sak, det jag upplevde som jobbigast under förra nedgången var just att inte ha tillräckligt med likvider för att kunna utnyttja nedgången. Rationellt är det bäst att alltid vara fullinvesterad (obs det behöver inte vara 100% aktier utan kan med fördel vara en del guld, råvaror, räntor osv också) men känslomässigt verkar det inte passa mig riktigt.

Någon typ av regelverk för när man använder den så kallade krigskassan bör man väl ha också, t ex att använda lika många procent av kassan som börsen gått ner från toppen i intervallen 10-20-30-40. Dvs går börsen ned 10% använder man 10% av den ursprungliga kassan, fortsätter den ner till -20% använder man 20% osv tills kassan är slut om/när börsen gått ner -40% från toppen.

Utgår man från OMXS30 som toppade på 1905 i februari får man följande hållpunkter:

10%: 1714
20%: 1524
30%: 1333
40%: 1143

Att hålla sig till en liknande modell är troligen även det lättare sagt än gjort, nedgången är ju sällan spikrak, men jag ska göra ett försök 😀.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar