söndag 26 juli 2020

Portföljuppdatering



Dags för en ny översyn av den totala fördelningen mellan portföljer, den förra gjordes för drygt två månader sedan.

Det har inte hänt jättemycket fördelningsmässigt, framförallt är det guld/silver som har ökat från 16% till 18% och likvider och sparkonton har minskat något.

Guldpriset har nu precis tagit sig över 1900 USD och är mycket nära att sätta nytt ATH (1920 USD från 2011).

Silverpriset har också rusat  närmare +30% den senaste månaden till drygt 22 USD. Trots uppgången är silver historiskt sett inte särskilt dyrt just nu, enligt fondförvaltare Eric Strand är det tom billigt upp till 100 USD...

Ökningen från 16% till 18% har alltså mestadels skett "av egen kraft" och inte genom nya köp.

Om jag gjorde fel i att sälja en del aktier i mars så verkar jag i alla fall hittills gjort rätt i att öka exponeringen mot guld och silver.

Aktieandelen på 41% är egentligen alldeles för låg men jag tror ju att det kommer komma bättre köplägen så småningom och då ska en hel flyttas från sparkonton och likvider till aktier.

Jag har tidigare skrivit att jag strävar efter en aktieandel på 50% men även det är väl egentligen i lägsta laget. På längre sikt tänker jag mig ungefär:

Aktier: 60%
Guld/Silver: 20%
Räntor: 10%
Sparkonto: 10%


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar