tisdag 12 maj 2020

Portföljuppdatering



För snart 2 månader sedan gjorde jag en översyn av mitt totala sparande och kom väl framförallt fram till att jag ville öka andelen guld till cirka 20%.

Aktuell fördelning ser vi här ovan, guld och silver är numera uppe i 16% så det börjar närma sig. På bekostnad av detta har också aktieandelen sjunkit något, från 43% till 40%.

Investerar i guld och silver gör jag i följande ETF:er och fonder:

WisdomTree Physical Gold (VZLD)
WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR)
Xetra-Gold (4GLD)
WisdomTree Physical Silver (VZLC)
AuAg Silver Bullet

ETF:erna fanns tidigare bara på Nordnet men finns nu sedan en tid tillbaka (äntligen!) även på Avanza.

Uppgången kan fortsätta ett tag till så jag har flyttat över ganska mycket som låg som likvider hos Avanza till ett vanligt sparkonto istället. Som bekant får man ju betala ISK-avgiften om cirka 0,45% även på likvider så det är inte att rekommendera att ha några större summor som likvider under längre perioder.

Jag har sedan tidigare sparkonto på Nordax med 0,85% ränta. Enda nackdelen med det är att det tar 1 dag att flytta pengarna. När nu min "vanliga" bank Danske Bank hade ett erbjudande för SACO-anslutna att öppna sparkonto med 0,6% ränta passade jag därför på att göra det.

Det tog en evighet (dvs 3-4 dagar...) att öppna konto men nu är det i alla fall på plats.

Ser man fördelningen ovan kommer det nog inte som någon överraskning att jag tror på en ytterligare nedgång inom kort. T ex ligger arbetslösheten på cirka 15% i USA just nu men eftersom det finns ett stort mörkertal kan den enligt vissa vara så hög som 25%(!).

Jag vill därför ha ganska mycket guld/silver och kontanter just nu. Syftet är i båda fallen att kunna köpa mer aktier när nedgången väl kommer. Faller börsen bör guld stiga i värde och portföljerna kan då ombalanseras, dvs man säljer av lite guld och köper mer aktier.

Jag kan också ha helt fel och gå miste om avkastning när börsen fortsätter uppåt, gör alltid din egen analys osv 😀.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar