torsdag 26 mars 2020

Att ha kakan och äta den



Jag har ju dragit ner på risken en del senaste tiden och när jag går igenom alla portföljer kommer jag fram till bilden ovan, dvs bara 43% aktieexponering. Jag har ökat en del i guld och silver senaste tiden och är nu uppe i 12%. Runt 15% ligger nu också som likvida medel på olika konton i väntan på att investeras.

Likvida medel ger 0% i avkastningen och har man dem på ISK eller KF får man ju faktiskt betala för att ha dem där så det är väl inte att rekommendera att göra så några längre perioder.

Känns dock ganska bra just nu att det finns medel att investera om nedgången fortsätter.

På lite längre sikt tänker jag mig nu ungefär den här fördelningen:


50% aktier, 20% guld och resten på sparkonto och i räntor. Jag tror ju att det kommer löna sig att äga guld kommande år så jag vill öka den delen ganska kraftigt. Enligt ryktet kommer det för övrigt att gå att handla ETF:er med underliggande fysiskt guld på Avanza inom kort, kanske redan imorgon(!) eller nästa vecka. Jag lär återkomma till det i så fall.

Med ovanstående fördelning blir det så att säga möjligt att både äta kakan och ha den kvar. Om det värsta skulle inträffa och börsen går ner -90%(!) bör portföljen fortfarande bevara cirka 60% av värdet. Av aktiedelen blir det bara 5% kvar men övriga 50% bör öka i värde pga guldet.

Av en portfölj med 100% aktier blir det bara 10% kvar i samma scenario.

Om börsen istället skulle gå åt andra hållet och stiga låt säga +30% är man ändå med på resan hyfsat och bör få ut cirka +15%.

Bästa kakätarportföljen hittills i år är Golden Butterfly som har en mix av just räntor, aktier och guld:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar