tisdag 24 mars 2020

QE Infinity och mer ädelmetaller



När man redan pumpat in tusentals miljarder dollar (obs, ingen överdrift) i marknaden, vad kan man då ta till för att rädda ekonomin? QE Infinity givetvis, dvs obegränsade(!) stimulanser.

Att nästa stora kris skulle leda till både "QE Infinity" och helikopterpengar är något vissa har varnat för i flera år (somliga enda sedan 2008) så att nu faktiskt se det hända känns smått overkligt. På ett sätt skönt för personer som Mike Maloney och Peter Schiff att äntligen kunna säga "vad var det jag sa", antar jag...

Ju mer stimulanser det kommer desto mer övertygad blir jag om att man bör äga guld kommande år.  Jag har drygt 10% guld i mitt totala sparande och just nu önskar man förstås att man hade mer. Guldpriset har dock tagit fart efter detta och är nu återigen över 1600 USD så det börjar ta emot lite att köpa mer nu, även om det troligen kommer löna sig på sikt.

Jag har därför börjat titta på Silver också och gjorde mitt första köp igår genom ETF:en
WisdomTree Physical Silver (VZLC) på Nordnet.

Silverpriset har varit nedpressat i flera år och är jämfört med guld nu extremt billigt. Ett gram guld har senaste decenniet kostat som cirka 40-80 gram silver. I skrivande stund är förhållandet 114 gram silver för 1 gram guld.

I portföljen Golden Future har jag nu målsättningen att ha 50% guld/silver varav 5-10% silver.

Investerar i guld och silver gör jag genom följande ETF:er på Nordnet (finns tyvärr inte på Avanza):

WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR)
WisdomTree Physical Gold (VZLD)
Xetra-Gold (4GLD)
WisdomTree Physical Silver (VZLC)

Samtliga är fysiskt backade av guld/silver. Lite onödigt att ha tre olika ETF:er för guld kan man tycka, men det skadar väl inte sprida ut riskerna mellan i alla fall två olika utgivare.

Jag har även ett litet innehav i fonden AuAg Silver Bullet som uteslutande investerar i Ädelmetallsgruvbolag. Den har svängt kraftigt och som mest varit -40% i år. Kanske börjar det gå åt andra hållet snart...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar