tisdag 17 mars 2020

Börsturbulens, helikopterpengar och dippköp



Börsturbulensen fortsätter med stora svängningar både uppåt och neråt (mest neråt). Igår sjönk amerikanska index med närmare -13% sedan Trump uttalat sig om att pandemin kan fortgå till juli eller augusti.

I skrivande stund är det uppåt på amerikanska börsen efter uttalanden om så kallade helikopterpengar. När man prövat alla andra stimulanser (så som att sänka räntan) för att få igång ekonomin är helikopterpengar den sista utvägen, i det här fallet pratas det om 1000 USD per amerikan.

Vad det är tänkt att amerikanerna ska spendera pengarna på när de sitter i karantän är dock oklart. Vissa spekulerar i ett tillfälligt uppsving i sektorer så som näthandel, streamingtjänster och gaming. Mycket möjligt, men ökad inflation och högre guldpris är väl mer troligt på lite sikt. Jag fortsätter köpa guld när det dippar.

På Stockholmsbörsen har det också varit turbulent med svängningar på 6-7% per dag. Jag har fortsatt fylla på igår och i morse när index stod på minus.

Igår blev det mindre poster i ett antal nya innehav:

AstraZeneca
Lundbergföretagen
Svolder

Jag försöker köpa både defensiva aktier så som AstraZeneca och mer riskfyllda innehav så som Svolder som börjar se billiga ut.

Jag har länge velat äga Lundbergföretagen och när aktien stod i drygt 330 kronor slog jag till. Efter dagens uppgång handlas Lundbergs med en rejäl premie enligt ibindex så man kanske bör vara lite försiktig just nu. Man får en stor del Industrivärden när man köper Lundbergs så innehavet i Industrivärden sålde jag.

Investmentbolaget Svolder kan nästan liknas vid en småbolagsfond vilket innebär hög risk och det skyr marknaden just nu. Jag började köpa under 90 kronor.

Idag har vi fått se rejäla uppgångar i defensiva aktier så som dagligvaror, teleoperatörer och sjukvård/läkemedel:

AstraZeneca +8,41%
Axfood +14,60%
Getinge +9,06%
ICA +15,26%
Telia +11,63%

Väldigt tydligt att marknaden söker sig till defensiva sektorer, i alla fall just idag...

I andra änden av skalan har vi fastighetsbolagen så som Castellum som backade -12,22%, snart -45%(!) på en månad. Jag förstås inte riktigt varför just fastighetsbolag ratas just nu, sjunkande räntor borde tvärtom vara positivt för bolagen. Det kanske är så enkelt att fastighetsbolagen har gått starkt senaste åren och det är stora vinsthemtagningar vi ser nu.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar