torsdag 30 juli 2020

Köpt och sålt



Jag har inte gjort särskilt många transaktioner den senaste tiden utan väntar mest på ett bättre köpläge men en del har trots allt hänt i portföljerna.

Köpt
Öhman Global Growth (ny)
Berkshire Hathaway (ny)
Hufvudstaden (ökat)

Sålt
DNB Teknologi
Fortum
Getinge

I samband med att jag flyttade över ett antal fonder till SAVR bytte jag från DNB Teknologi till Öhman Global Growth. Jämför man utvecklingen mellan olika teknikfonder de senaste åren kommer DNB-fonden tyvärr ganska långt ner i listan medans det ser desto bättre ut för Öhmans fond. Det betyder förstås inte att det kommer se ut så även kommande år men Öhmans största innehav ser onekligen mer "spännande" ut än DNBs som ligger ganska tungt viktad mot telekom.

Jag har under veckan sålt innehaven i Fortum och Getinge. Båda två plockades upp när det såg som mörkast ut i mars med tanken att de skulle klara sig bättre än index. I Fortums fall började jag köpa lite för tidigt och sålde nu med +11% i vinst. I Getinges fall gick det bättre och jag sålde med +45% vinst.

För en del av pengarna har jag köpt en liten post i den kanske inte helt okände Warren Buffetts investmentbolag Berkshire Hathaway. Att köpa investmentbolag är ju lite som att köpa en fond och man får i det här fallet en mängd innehav och framförallt väldigt mycket Apple. 

I mars utgjorde Apple 35% av portföljen och efter Apples uppgång är det idag över 40%. Det kan man tycka är lite mycket men Buffett brukar veta vad han gör och diversifiering behöver man ju bara om man inte vet vad man håller på med eller hur han nu brukar uttrycka det 😏. Bland övriga större innehav återfinns Bank Of America, American Express och Coca Cola.

Berskshire är en aktie som inte riktigt har hängt med i uppgången än så länge och är back -15% i år. Den för tillfället svaga dollarn ger också cirka 15% "rabatt" (allt annat lika) jämfört med när USD kostade över 10,40 SEK i mars.

Slutligen har jag liksom många andra noterat den omotiverat(?) höga substansrabatten i fastighetsbolaget Hufvudstaden och fyllt på kontinuerlig runt 110 kronor. Enligt fbindex är substansrabatten hela 40% för närvarande. Hufvudstaden äger kontors- och butikslokaler på de absolut bästa lägena i Stockholm och Göteborg och marknaden prisar nu in inte bara butiksdöd utan även kontorsdöd...

Numera har jag bara 10 enskilda aktier som tillsammans utgör under 10% av totalt sparande. 5 av dem är dessutom investmentbolag där man kan vara ganska passiv. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar