lördag 27 juni 2020

Översyn aktieportföljen



Dags för ombalansering/översyn av den sista portföljen, nämligen aktieportföljen. Aktieportföljen/Avanzaportföljen består för närvarande av följande innehav:

50% aktier:
Axfood
Castellum
Fortum
Getinge
Gjensidge Forsikring
Hufvudstaden
Investor
Latour
Lundbergföretagen
Novo Nordisk
Svolder
Avanza World Tech by TIN (ny)

2,5% BITCOIN XBT
20% Xetra-Gold (4GLD)
2,5% WisdomTree Physical Silver (VZLC)

25% Likvider

Aktier och fonder
Tidigare ingick även Telia i aktieportföljen men när Avanza lanserade den nya fonden Avanza World Tech by TIN så valde jag att sälja av Teliainnehavet och investera det i den nya fonden istället. 

Telia är inget innehav jag vill ha för evigt utan var en mer kortsiktig spekulation om att det skulle klara sig bättre än många andra företag genom Coronakrisen, vilket inte visade sig stämma, även om aktien har gått ganska starkt de senaste veckorna efter att försäljningen av Turkcell blev känd.

TINs tidigare fond var ingen favorit hos mig när den lanserades men i efterhand kan man väl utan att överdriva säga att det hade varit en bra investering. Den nya fonden tycker jag ser intressant ut när fokuset är globalt och inte på norden. Se inlägg från t ex Thoke och Stojko för mer info om fonden.

Innehaven väger här ungefär lika mycket, cirka 5% vardera, Lundbergs undantaget som väger drygt 2%. 

Krypto och ädelmetaller 
Jag är ganska nöjd med fördelningen (20% guld, 2,5% silver och 2,5% bitcoin) så den får vara kvar tills nästa översyn.

Likvider
Jag har för tillfället cirka 25% likvider i aktieportföljen eftersom jag tror det kommer dyka upp bra köptillfällen nu när Q2-rapporterna börjar komma in. Igår rapporterade t ex HM om en förlust på -6,2 miljarder.

På längre sikt är målet förstås att vara fullinvesterad (0% likvider).

Översyn
Den aktie jag skulle vilja öka i är framförallt ständigt högt värderade Lundbergs. Jag plockade upp aktien under raset runt 335 kronor och köper gärna mer om/när nästa ras kommer.

I övrigt kommer likviderna fördelas mellan övriga innehav, jag har inga nya uppslag jag tittar på för tillfället utan försöker koncentrera nysparandet till fondportföljerna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar