fredag 3 juli 2020

Min första teckna-sälj



Strategin teckna-sälj har fått en del uppmärksamhet på senare år. Den går helt enkelt ut på att man tecknar sig för en populär, helst övertecknad, börsintroduktion och sedan säljer aktierna under första handelsdagen. Om efterfrågan är större än utbudet är det inte ovanligt att kursen studsar upp +20-30% eller ännu mer under första dagen.

Jag har hittills varit ganska tveksam till detta, framförallt för att det låter för bra/enkelt för att vara sant. Om det nu fungerar, varför gör inte alla det i så fall? 

Man kan också ha vissa moraliska aspekter på det hela, om många tecknar sig med avsikten att sälja under första dagen blir det ju så att säga en självuppfyllande profetia - efterfrågan ökar vilket driver upp kursen och de som faktiskt ville äga aktien på lång sikt kanske blir utan tilldelning.

Eftersom jag just nu har ganska mycket likvider (i väntan på nästa nedgång...) och
efter att ha sett strategin fungera på tidigare introduktioner (bland annat EQT och K-fastigheter) bestämde jag mig i alla fall för att testa när nu fastighetsbolaget Genova Property Group börsnoterades i tisdags. 

Jag tecknade mig för minsta möjliga antal aktier vilket var 200 stycken a 65 kronor = 13 000 kronor vilket är i linje med eller kanske något högre än vad det brukar vara vid börsintroduktioner.

Eftersom aktien övertecknades var det många som blev helt utan aktier och de som fick tilldelning verkar i de flesta fall ha fått 75 stycken vilket även jag fick. Jag har sett uppgifter på andra bloggar om att cirka 50% av de som tecknade fick tilldelning och att det avgjordes genom lottning.

Direkt vid öppningen klockan 09:00 rusade aktien +33% till 87 kronor och jag tryckte på säljknappen. Vinsten blev alltså 22x75 = 1650 kronor för några minuters jobb. Som mest vara aktien uppe i 91 kronor men sjönk sedan under hela dagen för att stänga på 76 kronor.

I det här fallet fungerade alltså strategin precis så bra som jag hade hoppats på, men det kommer den förstås inte göra varje gång, det gäller att välja börsintroduktionerna med omsorg.

Bortsett från eventuella moraliska aspekter är väl det en av få nackdelar jag kan komma på, att man måste kunna avgöra vid vilken introduktion det är sannolikt att strategin kan fungera, det kan ju gå åt andra hållet också. För egen del kommer jag nöja mig med att bevaka vad andra bloggar och publikationer skriver om börsintroduktioner, om flera av varandra oberoende källor tror på en uppgång under första dagen kommer jag teckna.

En annan nackdel är förstås att man inte kan vara säker på att få tilldelning, får man inte det betalar man förvisso inget heller så då är ingen skada skedd utan det är bara att försöka igen. 

För att öka sina chanser har jag sett andra tipsa om att söka på flera olika konton (dvs olika personnummer så som sambo, barn, förälder, företag osv...). Det kräver å andra sida en del kapital då det i det här fallet innebar 13 000 kronor per konto. Det är som bekant enklare att tjäna pengar för den som redan har mycket pengar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar