söndag 26 april 2020

AuAg Green Gold

Grönt och guld...
I november förra året startades AuAg fonders första fond, Silver Bullet. Med 100% exponering mot ädelmetallsgruvbolag har det som utlovat varit stora svängningar i fonden, som mest har den varit på -42% i år och är nu cirka -8% för året. För den som tror på silver och guld på några års sikt kan det alltså vara läge att köpa lite extra i fonden när den går ner som mest.

Nu meddelar förvaltare Eric Strand på twitter att nästa fond, Green Gold, är på gång. Mycket sparsmakat med information än så länge men vad vi vet hittills (kan komma att ändras, antar jag):

* 60% aktier, 40% fysiskt guld
* Aktiedelen är inriktad på bolag som "ser till och gör det möjligt att skapa en ny grön värld"
* 20 procentenheter av aktiedelen utgörs av "green metal miners" (lithium, kobolt osv)
* Riskklass 5/7
* Lanseras om 2-3 månader

Tidigare har det talats om det skulle komma två nya fonder, en med inriktning på guld och en på råvaror som behövs vid grön teknik, detta ser ut att vara en kombination av båda.

Jag tycker förstås det här ser mycket intressant ut, lite förenklat så har man tagit den klassiska 60/40-fördelningen och bytt ut räntor mot guld och sedan viktat aktieandelen mot megatrenden miljö/klimatomställning. Det är inte helt olikt hur jag har tänkt i portföljen Golden Future.

Silver Bullet är en väldigt nischad fond som de flesta kanske inte vill ha allt för stor andel av sitt sparande i men det här ser ut att bli en betydligt bredare fond som skulle kunna utgöra en ganska stor del av en portfölj.



2 kommentarer:

  1. Det vattnas i munnen men tyvärr tror jag förvaltningsavgiften kommer att bli för hög för min smak. Jag känner viss tvekan redan vid de 0,4 % som Lysa tar ut. Med det sagt tror jag verkligen på konceptet.

    SvaraRadera
  2. Tycker Eric Strand överträffar sig själv med sina fonder, riktigt innovativt och spännande. Det är tydligt att när fondförvaltare klippar vingarna och bildar egna bolag så blomstrar de med nya idéer. Kommer nog köpa en slant i denna fond i min allvädersportfölj varje månad.

    Mvh Thoke

    SvaraRadera