torsdag 30 april 2020

Vinsthemtagning


I början av Coronakrisen köpte jag på mig en del aktier som jag trodde skulle stå emot nedgången bättre än andra och/eller hade fallit omotiverat mycket. Den senaste månaden har ju det mesta gått uppåt, vilket jag och många andra har svårt att förstå med tanke på vilka konsekvenser krisen kommer få.

Bara som exempel så har 30 miljoner(!) amerikaner blivit arbetslösa de senaste sex veckorna.

Förr eller senare borde verkligheten komma ifatt börsen så idag passade jag därför på att sälja av en del av de aktier jag köpte för drygt en månad sedan. Följande fick lämna portföljen (vinst inom parentes):

AstraZeneca (+41%)
ICA (+27%)
Essity (+12%)
Sampo (+11%)

AstraZeneca och ICA har utvecklats bättre än börsen och börjar nu få en väldigt hög värdering. Jag valde därför att hem vinsten och sälja innehaven. Skulle kursen falla tillbaka sådär -30% kan jag tänka mig att ta in dem igen.

Essity redovisade en betydligt högre vinst än vanligt under Q1, till stor del pga hamstring. Jag tror att det var en engångseffekt och att pengarna kan utvecklas bättre på annat håll från och med nu.

Sampo är jag lite tveksam till och köptes mest för att det såg ut att ha fallit omotiverat mycket. Igår gick aktien +7% och jag valde då att sälja.

Efter försäljningen har aktieportföljen förstås krympt ännu mer och andelen enskilda aktier är nu bara cirka 10% av totalt sparande.

En del av pengarna från försäljningen kommer att sparas för att kunna användas vid nästa nedgång (om den nu kommer...) och en del kommer gå in i fondportföljerna.

Av någon anledning har jag betydligt enklare för att vara långsiktig i fonder, där månadssparar jag som vanligt och säljer sällan.


1 kommentar:

  1. Benjamin Briel Lee var hela tiden mycket professionell och höll mig medveten om allt som hände. Om jag hade några frågor var han alltid tillgänglig att svara på. Detta var mitt första hemköp, jag visste inte mycket om låneprocessen, han gjorde det väldigt enkelt att förstå de saker jag hade frågor om. Jag gillade verkligen att arbeta med honom. ”
    Han är en låneansvarig som arbetar med en grupp investerare som är villiga att finansiera alla projekt eller låna dig alla belopp med mycket låga räntor. Kontakta Benjamin Briel Lee E-post: 247officedept@gmail.com Whats-appnummer: + 1-989 -394-3740.

    SvaraRadera